۷ آبان ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

ارتباط بین سلامت شنوایی و سلامت مغز

مطالعات جدید نشان داده‌اند که کاهش فعالیت اجتماعی افراد کم‌شنوا که در اثر عدم استفاده و یا استفاده نامنظم از سمعک روی می‌دهد، سبب افزایش سرعت روند اختلالات شناختی ناشی از افزایش سن می‌گردد. بنابراین بین سلامت شنوایی و سلامت مغز ارتباط مستقیمی وجود دارد.

سلامت شنوایی

اغلب می‌دانیم که افزایش سن سبب کاهش قوای ذهنی و شناخت می‌شود؛ با افزایش سن فراموش‌کارتر می‌شویم، زمان بیشتری را برای یاد گرفتن چیزهای جدید صرف می‌کنیم و قدرت تمرکز ما به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. متأسفانه این اختلالات شناختی بخشی از روند طبیعی افزایش سن است که ما قادر به توقف آن نیستیم؛ اما آیا توان کند کردن این روند را هم نداریم؟!

تحریک مداوم مغز و حفظ سلامت ذهنی

طبق مطالعات انجام شده، افزایش تحریکات و فعالیت‌های ذهنی از طریق حفظ روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و … سبب کند شدن روند دژنراسیون مغزی و اختلالات شناخت ناشی از افزایش سن می‌شود.

سلامت شنوایی مهم‌ترین کلید حفظ روابط اجتماعی و ارتباط با دنیای اطراف است؛ اما در اغلب موارد با افزایش سن، سلامت شنوایی و شناخت افراد رو به تحلیل می‌رود. حال سؤالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که آیا بین کم‌شنوایی و اختلالات شناختی افراد، ارتباطی وجود دارد؟

سال‌هاست که محققان به بیان فرضیه‌های گوناگونی در این زمینه پرداخته‌اند. مطالعه‌ای در این زمینه بر روی ۴۰۰۰ نفر انجام شده و به ارتباط بین کم‌شنوایی و کاهش شناخت پرداخته است.

استفاده‌ مداوم و منظم از سمعک به حفظ سلامت شنوایی و سلامت مغز کمک می‌کند!

یافته‌ جالبی که محققان در این زمینه به آن دست یافته‌اند این است که افراد کم‌شنوایی که به طور مداوم از سمعک استفاده می‌کنند و حضور فعالی در اجتماع دارند، سرعت کاهش شناخت ناشی از افزایش سن در آن‌ها، متناسب با افراد با شنوایی طبیعی است!

در مقابل افراد کم‌شنوایی که از سمعک استفاده نمی‌کنند و یا به صورت نامنظم استفاده می‌کنند با درصد بسیار بالاتری نسبت به افراد طبیعی در معرض اختلالات شناختی قرار دارند و با مخاطرات بسیاری در این زمینه روبرو می‌شوند؛ به عبارت دیگر استفاده منظم و فعال از سمعک در افراد کم‌شنوا احتمال رخداد اختلالات شناختی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. که این نشان دهنده ارتباط مستقیم سلامت شنوایی و سلامت مغز را می باشد.

در واقع نقش سمعک در افزایش توانایی شنیداری فرد کم‌شنوا یکی از فواید جانبی آن است و نقش اصلی سمعک به زبان ساده این است که فرد را درگیر زندگی کرده و ورودی‌های ذهنی کاربر را افزایش و از گوشه‌گیری و عدم‌فعالیت اجتماعی فرد جلوگیری می‌کند؛ نهایتاً این‌که ورودی شنیداری مناسب منجر به کاهش سرعت اختلالات شناختی شده و نرخ پیشرفت این اختلالات ناشی از افزایش سن را، در افراد کم‌شنوا متناسب با افراد طبیعی می‌کند.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز و مرکز جامع سمعک در اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی سلامت شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز خدماتی مثل تجویز انواع سمعک برای کودکان، نوزادان و بزرگسال ، تجویز سمعک ، ارائه سمعک شارژی ،سمعک ضدآب ، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.