۱۳ شهریور ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

معرفی کوچکترین سمعک ، سمعک نامرئی داخل مجرا (Invisible in Canal)

یکی از نگرانی‌های افرادی که می‌خواهند برای اولین بار از سمعک استفاده کنند، این است که سمعک آن‌ها کوچکترین سمعک و مخفی باشد و برای دیگران قابل‌رویت نباشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی افراد کم شنوا به علت اینکه سمعک آن‌ها مخفی (نامرئی) نیست و توسط دیگران دیده می‌شود، از سمعک استفاده نمی‌کنند و این موضوع به زندگی فردی و اجتماعی فرد لطمه وارد می کند. در این مطلب به معرفی نوعی از سمعک که به سمعک نامرئی معروف است پرداخته می شود.

کوچکترین سمعک

به سمعک «کاملاً داخل مجرا» (Completely in Canal) و سمعک «نامرئی داخل مجرا» (Invisible in Canal) سمعک نامرئی می‌گویند. همچنین بصورت مخفف به این کوچکترین سمعک ‌ها، سمعک های CIC و IIC نیز گفته می شود.

تفاوت سمعک IIC با  CIC

سمعک IIC از سمعک CIC کوچکتر و مخفی‌تر است، بنابراین استفاده از واژه نامرئی برای این سمعک صحیح‌تر می باشد. قبل از تولید IIC، سمعک CIC کوچکترین سمعک موجود بود، به همین دلیل به سمعک کاملاً داخل مجرا (CIC) هم سمعک نامرئی می‌گویند، اما این مدل واقعا مخفی و پنهان نیست

برخلاف سمعک‌های CIC، سمعک‌های IIC طوری ساخته می‌شوند، که در عمق مجرای گوش قرار بگیرند. قسمت خارجی سمعک‌های IIC در بیشتر موارد دیده نمی‌شود، به همین علت به آنها سمعک نامرئی می‌گویند. سمعک نامرئی در عمق قسمت استخوانی مجرای گوش و در چند میلی‌متری پرده گوش قرار می‌گیرد و مانند سایر سمعک‌ها از نظر تکنولوژی و محدوده پوشش (قدرت) انواع مختلفی دارد.

عوامل مهم در تجویز کوچکترین سمعک

تجویز این نوع از سمعک با سایر مدل‌ها متفاوت است، به دلیل این‌که عوامل شخصی زیادی از قبیل نوع و میزان کم شنوایی و همچنین اندازه و شکل مجرای گوش در تجویز این سمعک تأثیرگذار است.

اندازه و شکل مجرای گوش برای تجویز سمعک نامرئی خیلی مهم هست، در‌صورتی‌که اندازه مجرای گوش شما کوچک باشد، سمعک IIC گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. قبل از تجویز این سمعک باید شنوایی شناس آناتومی و شکل مجرای گوش را به دقت بررسی کند تا مطمئن شود که قطر مجرای گوش به اندازه کافی بزرگ، طول آن بلند و خَم مجرا هم مناسب است.

از نظر نوع و میزان کم شنوایی، سمعک  IIC برای کم شنوایی متوسط با الگوی ادیوگرام مسطح (Flat) مناسب است. این نوع از سمعک قادر به پوشش کم شنوایی های شدید و عمیق نمی باشد.

سایر ویژگی های کوچکترین سمعک (سمعک IIC)

باتری سمعک‌های نامرئی، سایز ۱۰ (زرد رنگ) است. به طور معمول طول عمر باتری آنها ۴ تا ۷ روز است. البته با توجه به شدت کم شنوایی و سطح تکنولوژی سمعک و تعداد ساعاتی که در روز فرد از سمعک استفاده می‌کند، طول عمر باتری می‌تواند متغیر باشد.

معمولا نخ بی‌رنگی به این سمعک  وصل می‌شود، تا کمک به گذاشتن و برداشتن آن داخل گوش کند.

در حال حاضر، تمامی کمپانی‌های سمعک این مدل کوچکترین سمعک را تولید می‌کنند.

سمعک‌های IIC در مجرای گوش و در معرض رطوبت و جرم گوش قرار می‌گیرند، بنابراین اشکال اصلی این سمعک‌ها این است که آسیب‌پذیرتر هستند و از سایر مدل‌ها بیشتر خراب می‌شوند. همچنین طول عمر باتری این دو مدل سمعک کوتاه است.

شایان ذکر است، سمعک نامرئی برای نوزادان توصیه نمی‌شود، به علت این‌که مجرای گوش نوزادان رو به رشد است و اندازه آن خیلی کوچک است.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز و مرکز جامع سمعک در اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز خدماتی مثل تجویز انواع سمعک برای کودکان، نوزادان و بزرگسال ، تجویز کوچکترین سمعک ، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.