۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

مهم ترین نشانه های مشکلات حنجره و صدا

یکی از وظایف اصلی حنجره ایجاد صوت می باشد این عضو علاوه بر ایجاد صوت وظیفه محافظت از ریه در جلوگیری از ورود مواد غذایی به آن و همچنین محل عبور هوا به ریه را به عهده دارد. از این جهت علائم بیماری های حنجره به طور عمده شامل اختلال در کیفیت صوت و تنگی نفس است. قطعاً صداها خسته می شوند، اما صدای خسته بسیار متفاوت از صدای خشن، دردناک و یا بدون کنترل است. در این مطلب به معرفی ۵ مورد از نشانه های مشکلات حنجره و صدا می پردازیم.

مشکلات حنجره و صدا

۱. درد حاد یکی از نشانه های مشکلات حنجره و صدا

ممکن است به نظر ساده به نظر برسد که درد حاد یک سیستم هشدار دهنده است، اما بسیاری از افراد نسبت به این هشدار بی توجه اند. صحبت کردن یا استفاده از سبک های مختلف خوانندگی نباید موجب درد حاد در گردن و حنجره شما بشود. احساس فشار ، سفت شدن یا خراشیدن در گلو  و یا خشن شدن صدای شما موجب می شود که سرفه کنید.  این یک هشدار فوری و مهم است که صدایی که در حال ساخت آن هستید، ناکارآمد و در حال آسیب است.

۲. خشونت یا خستگی در آواز خواندن یا صحبت کردن

بعضی از افراد متوجه می شوند که صدایشان پس از یک گفتگوی طولانی خشن شده است. اگر پس از فعالیت صوتی احساس خجالت و شرمساری کنید از اینکه دیگر باید با صدای خشن صحبت کنید، این نشانه قوی و بزرگی است که شما باعث آسیب زدن به تارهای صوتی شده اید.

لایه رویی تارهای صوتی شما اپیتلیوم (epithelium) نامیده می شود. هنگامی که صدای ما دچار خشونت می شود، این نشانه ای است که ما نوعی اختلال در آن لایه ایجاد کردیم و آن را ملتهب کردیم و به دنبال آن مشکلات حنجره و صدا به وجود می آیند.

۳. صدای گرفته در آغاز روز

در اکثر افراد سیستم تولید صدا همیشه صبح کمی غیر قابل انعطاف است، باید مراقب نشانه هایی از صدای خشک صبحگاهی باشید که در این صورت ممکن است دچار ریفلاکس معده شده اید. علائم هشدار دهنده دیگر برای رفلاکس عبارتند از:

بیدار شدن از خواب با طعم تلخ در دهان؛ احساس التهاب در اطراف حنجره و پشت گلو؛ سوزش سر دل.

ریفلاکس اغلب به عنوان “قاتل خاموش” نامیده می شود، هرچند که درمان آن نسبتاً ساده است. در طول ساعات خواب، اسید معده که به طور طبیعی در معده شکل می گیرد، گاهی اوقات از مری به بالا باز می گردد، به داخل حنجره ریخته می شود و تارهای صوتی را ملتهب می کند و باعث مشکلات حنجره و صدا می شود.

برای تأیید اینکه آیا شما از ریفلاکس رنج می برید یا خیر، شما باید استروبوسکوپی یا تصویر برداری حنجره داشته باشید. بهتر است قبل از مصرف داروهای ضدریفلاکس این کار را انجام دهید.

شما می توانید برای رزرو نوبت استروبوسکوپی در اهواز اینجا کلیک کنید.

همچنین با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی می توان باعث کاهش ریفلاکس شد. از جمله رژیم غذایی، زمان غذا خوردن و حجم آن، اصلاح سبک تغذیه با توجه به طبع بدن و… .

۴. قطعی صدا

هنگامی که حنجره و یا تارهای صوتی ملتهب می شوند، اغلب صدا به صورت متناوب “قطع” می شود. اگر تلاش کنید تا یک صدای متفاوت تولید کنید و صدای دوم را بدون تقلا ایجاد کنید، این یک تضمین ۱۰۰٪ خواهد بود که از کیفیت صدای خود راضی نخواهید بود. نتیجه این التهاب با گذشت مدت زمانی، از بین رفتن کامل بخشی از دامنه صوتی است که معمولاً دامنه بالایی را شامل می شود. از دست دادن محدوده بالایی صدا نیز می تواند نشانه آسیب های ناخوشایندی مانند خونریزی تارهای صوتی، پولیپ ها یا ناجل ها باشد.

۵. از دست دان کامل صدا

از دست دادن کامل صدا ممکن است نشانه ای از ویروس های خاص یا اختلالات روانی (شوک های عصبی) باشد. اگر به طور ناگهانی صدای خود را از دست دادید، در اولین فرصت برای بررسی این نشانه از مشکلات حنجره و صدا به متخصص آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمان ) و یا متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید. دستورالعمل استاندارد پذیرفته شده برای رفتارهای آوازی این است که اگر صدای شما دو هفته غیرمعمول رفتار کند، باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی و یا آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمان ) مشورت کنید.

شما می توانید برای رزرو نوبت گفتاردرمانی در اهواز اینجا کلیک کنید.

معرفی مرکز استروبوسکوپی اهواز و مرکز درمان مشکلات حنجره در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی اهواز فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان در اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات حنجره و صدا تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.