۱ آبان ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

کم شنوایی و آلزایمر

مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط میان کم‌شنوایی و آلزایمر انجام شده است که نتایج آن‌ها حاکی از آن است که رابطه انکارناپذیری بین این دو اختلال وجود دارد.

آلزایمر

به دنبال ایجاد کم‌شنوایی در یک فرد، تعامل فرد با محیط پیرامون کمتر خواهد شد. این موضوع بستگی به میزان کم‌شنوایی دارد، به طوری که هرچه میزان کم‌شنوایی بیشتر باشد، فرد بیشتر از برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و به‌ طور کلی افراد جامعه دوری می‌کند و به عبارتی منزوی شده و کمتر با دیگران صحبت می‌کند. همین امر باعث کاهش فعالیت مغز شده و به دنبال آن امکان بروز آلزایمر وجود بیشتر می شود.

طی یک تحقیق در دانشگاه کلمبیا، ۱۰۰ فرد بزرگسال ۸۰-۹۹ ساله حضور داشتند، ۳۴ نفر از آن‌ها که از سمعک استفاده می‌کردند، امتیازهای بهتری برای عملکرد ذهنی از خود نشان دادند. محققان دریافتند که عملکردهای ذهنی ضعیف به طور مستقیم با توانایی شنیدن در افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کنند، مرتبط است.

بیش از نیمی از افراد بالای ۷۵ سال دچار کم‌شنوایی می‌شوند؛ اما تنها کمتر از ۱۵ درصد آن‌ها از سمعک استفاده می‌کنند. نتایج تحقیقات نشان داده است که افراد سالمند مبتلا به مشکلات شنوایی در خطر بالایی برای انزوای اجتماعی و زوال عقل و آلزایمر قرار دارند. زمانی‌ که افراد به دلیل کم‌شنوایی، سیگنال‌های صوتی را به خوبی نشنوند، مغزشان کمتر تحریک خواهد شد و در نتیجه سلول‌های عصبی شنوایی مغز تحلیل می‌رود. برای جلوگیری از رخداد این اتفاق، این افراد باید به متخصص شنوایی‌ شناس مراجعه کنند تا پس از ارزیابی و تشخیص مشکل شنوایی آن‌ها، سمعک متناسب با افت شنوایی، برای آن‌ها تجویز و تنظیم گردد.

سمعک چگونه در جلوگیری از بروز آلزایمر مؤثر خواهد بود؟

به کمک سمعک، فرد کم‌شنوا سیگنال‌های صوتی بیشتری دریافت خواهد کرد و بنابراین مغز او بیشتر تحریک خواهد شد. به دنبال این اتفاق، ارتباط، تعامل و فعالیت‌های اجتماعی در این افراد بیشتر می‌شود؛ بنابراین بدین وسیله از رخداد آلزایمر پیشگیری خواهد شد. سمعک می‌تواند تاثیر مثبتی بر افراد سالخورده و به ویژه آن‌ها که ارتباطات گسترده‌ای با محیط پیرامون خود دارند، داشته باشد و کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز و مرکز جامع سمعک در اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز خدماتی مثل تجویز انواع سمعک برای کودکان، نوزادان و بزرگسال ، تجویز سمعک ، ارائه سمعک شارژی ،سمعک ضدآب ، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.