۱۹ دی ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

آزمون های ارزیابی شنوایی کودکان

شنوایی سنجی کودکان - مرکز تبسمدر این مطلب به توضیح شنوایی سنجی کودکان و انواع آزمون های شنوایی که برای کودکان انجام می شود، پرداخته شده و در ادامه مرکز تبسم به عنوان جامع ترین مرکز شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان در اهواز معرفی می شود.

پروتکل غربالگری شنوایی نوزادان به عنوان اولین مرحله از شنوایی سنجی کودکان :

مرحله اول غربالگری در ۶ الی ۴۸ ساعت اول تولد انجام می شود. آزمون انتخابی این مرحله OAE و AABR است.

اگر نوزاد در آزمون اول مردود شد، حتماً باید یک آزمون دیگر انجام شود (حداکثر ۱۲ روز بعد از مرحله اول).

مرحله دوم هدف اصلی تعیین وجود یا عدم وجود کم شنوایی است. در این مرحله می توان یک آزمون غربالگری انجام داد. اگر نوزاد در مرحله غربالگری رد شد، فوراً باید آزمایشات تشخیصی کامل را به عمل آورد. پیگیری باید قبل از ۳ ماهگی صورت گیرد.

انواع آزمون های شنوایی سنجی کودکان:

OAE:

OAE آزمونی است که باید در بدو تولد برای تمام نوزادان انجام شود و وضعیت حلزون را بررسی می کند. برای نتیجه بهتر باید کودک حین انجام تست، خواب باشد.

ABR:

آزمون عینی برای ارزیابی شنوایی در نوزادان و کودکان در هر سنی است. با استفاده از آن می توان مسیر شنوایی تا ساقه مغز را بررسی کرد و آستانه های شنوایی هر گوش را به صورت مجزا و بدون نیاز به همکاری کودک به دست آورد.

ASSR:

از جدیدترین ابزارهای الکتروفیژیولوژیک در شنوایی سنجی کودکان ، برای بررسی آستانه های شنوایی است که اطلاعات کاملی از شنوایی فرد در فرکانس های مختلف را در اختیار ما قرار می دهد.

در این آزمون نیز مانند OAE و ABR کودک باید خواب باشد تا ارزیابی دقیق تر انجام شود.

Hearlab:

این تست در بیمارانی که قادر به ارتباط با شنوایی شناس نیستند، بسیار کمک کننده است. برای انجام آزمون کودک باید بیدار و هوشیار باشد که معمولاً این کار به وسیله فیلم نگاه کردن یا خواندن کتاب و … درحالت سکوت محقق است.

Play Audiometry:

یکی از انواع تست های رفتاری شنوایی سنجی کودکان است که به وسیله بازی و شرطی کردن کودک انجام می شود. برای کودکان زیر ۶ سال استفاده شده و در حین تست کودک باید بیدار و فعال باشد.

مداخله بهنگام:

تجویز و فیتینگ سمعک، مشاوره و ارائه خدمات مناسب تربیت شنیداری و گفتاردرمانی از اجزای اصلی برنامه مداخله بهنگام درکودکان کم شنوا است.

بلافاصله پس از دریافت سمعک باید جلسات توانبخشی کودک آغاز شود و هیچ دلیلی برای تأخیر در این امر وجود ندارد. درصورتی که تشخیص و مداخله درمانی به موقع انجام شود، کودک کم شنوا می تواند رشد گفتار و زبانی معادل همسالان هنجار خود داشته باشد.

معرفی مرکز تبسم به عنوان جامع ترین مرکز شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان در اهواز :

مرکز تبسم به عنوان یکی از مجهزترین مراکز شنوایی سنجی و تجویز سمعک در اهواز ، در اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان و تشخیص کم شنوایی کودکان همکاری دارد.

این مرکز با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد.

در این مرکز علاوه بر انجام تست های مربوط به غربالگری شنوایی کودکان، انواع ارزیابی شنوایی کودکان و بزرگسالان برای بررسی کم شنوایی کودکان و بزرگسالان انجام می شود.

در این مرکز شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان خدماتی مثل تجویز سمعک، تنظیم سمعک، فروش اقساطی سمعک، تعویض سمعک قدیمی با جدید، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی سمعک و دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.