۲۲ تیر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

آشنایی با آزمون HEARlab

در سال های اخیر محققین حوزه شنوایی شناسی تلاش های زیادی برای انجام تست های شنیداری از قبیل تعیین آستانه شنیداری و پاسخ های تقویت شده بعد از دریافت وسیله تقویت کننده از قبیل سمعک و کاشت حلزون انجام داده اند که در نهایت، این تلاش ها به ساخت دستگاه آزمون HEARlab (که پتانسیل های دیررس را اندازه گیری می کند) انجامید.

نحوه انجام آزمون

آزمون HEARlab - مرکز تبسم

در دستگاه آزمون HERARlab که از تست ALLR (قشر شنوایی را بررسی می کند) استفاده می کند، از ۳ محرک گفتاری /m/,/g/,/s/ به نمایندگی فرکانس های پایین، میانه و بالا استفاده شده است.

در این آزمون از ۳ سطح شدتی ۵۵،۶۵،۷۵dBSPL که به ترتیب معادل سطح شدت گفتار آهسته، متوسط و بلند است، استفاده شده است. همچین ارائه محرک در این آزمون تنها از طریق میدان صوتی می باشد و نمی توان از اینسرت فون استفاده کرد.

برای به دست آوردن آستانه الکترود مثبت در ورتکس، الکترود منفی در ماستوئید گوش تحریک و الکترود زمین روی پیشانی قرار می گیرد و با در نظر گرفتن سطح نویز شروع به گرفتن تست می کنیم. اگر شرایط حین تست مناسب باشد حدود ۱۰۰ ارائه برای گرفتن پاسخ مطلوب کافی است؛ اما اگر کودک آرام نباشد، به خاطر افزایش ورود نویز تعداد محرک بیشتری برای گرفتن پاسخ لازم است که با این شرایط زمان آزمون نیز افزایش می یابد.

توصیه های لازم برای انجام آزمون HEARlab :

  • برای گرفتن آزمون با میدان صوتی، بلندگو باید در جلو کودک (آزیموت ۰ درجه) و در فاصله ۱ متری قرار گیرد.
  • هیچ‌ مانعی جلوی کودک و جلوی میکروفون سمعک نباشد.
  • دامنه پاسخ به توجه بسیار وابسته است؛ از این رو در صورت به خواب رفتن کودک دامنه و در نهایت آستانه به شدت متأثر می شود.
  • باید دقت نمود که اگر کودک از سمعک دو گوشی استفاده می کند یا شنوایی در یک گوش در محدوده طبیعی است، هنگام تست، سمعک گوش مقابل باید خاموش باشد یا در گوش هنجار از قالب جهت مسدود کردن گوش استفاده نمود.

 

طبق پروتکل پیشنهادی می توان از روش ها و ابزار زیر در جهت آرام‌ نگه داشتن کودک حین آزمون HEARlab بهره برد:

  • اسباب بازی های پلاستیکی رنگی
  • اسباب بازی های نوردار
  • کارتون های بی صدا
  • آینه
  • توپ‌ براق و درخشان
  • اسفنج و وسایل فشاری بدون صدا

 

این تست بخصوص در بیمارانی که قادر یا مشتاق به ارتباط با آزمونگر نیستند، بسیار کمک‌کننده است؛ که در این طیف نوزادان و کودکان کوچک که مهارت های زبانی شان رشد نکرده است و همچنین بزرگسالانی که همکاری مناسبی ندارند یا قادر به همکاری نیستند، قرار می گیرند.

برای انجام‌ آزمون HEARlab ، بیمار باید بیدار و هوشیار باشد که در بزرگسالان به وسیله خواندن مطلب از روزنامه یا کتاب، فیلم‌ نگاه کردن در حالت سکوت محقق می شود

انجام‌ آزمون در بعضی از کودکان فلج مغزی بسیار دشوار یا غیرممکن می باشد؛ زیرا در این‌ کودکان حذف نویز زیاد حاصله از انقباض ماهیچه ای دشوار است.

همچنین در کودکانی که داروهای ضد تشنج مصرف می کنند، امکان تداخل دارو با پاسخ وجود دارد که از این رو نمی توان به راحتی پاسخ لازم را گرفت.

 

معرفی مرکز تبسم به عنوان تنها مرکز انجام تست HEARlab

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی کودکان و بزرگسالان از جمله دستگاه آزمون HEARlab آماده پذیرش مراجعین می باشد.

در این مرکز خدماتی مثل تجویز و تنظیم صدای سمعک ، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.