۲۶ دی ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

آیا درمان شکاف کام امکان پذیر است؟

شاید برای بسیاری از ساکنین استان خوزستان سؤال باشد که آیا متخصصینی برای درمان شکاف کام در اهواز حضور دارند؟

درمان شکاف کام - مرکز تبسم

جواب این سؤال مثبت است! در شهر اهواز تعدادی از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه همچون دکتر نادر صاکی، جراحی شکاف کام را به صورت حرفه ای انجام می دهند.

همچنین حضور یک تیم توانبخشی قوی شامل روانشناس، گفتاردرمان و کاردرمان جهت مدیریت توانبخشی قبل و بعد از عمل، به اجرای هر چه بهتر این فرآیند کمک می کند.

درباره شکاف کام و درمان شکاف کام در اهواز بیشتر بدانید:

شکاف لب و کام چیست؟

ناهنجاری های مادرزادی سر و گردن یکی از شایع ترین ناهنجاری ها در نوزادان است. از بین این ناهنجاری ها شکاف کام و لب (شکاف های دهانی) شایع ترین می باشد، که در آن بافت لب و دهان در خلال تکامل جنینی به خوبی تشکیل نشده است.

بخش های مختلف لب فوقانی در طی هفته ششم حاملگی در کنار هم قرار می گیرند تا لب فوقانی را تشکیل دهند. تکامل کام بعد از تشکیل لب در اواخر سه ماهه اول حاملگی اتفاق می افتد. به دلیل تکامل جدای لب و کام از هم، امکان دارد بچه ای فقط با شکاف لب، یا شکاف کام و یا هر دو به دنیا آید و در نتیجه ظاهری نازیبا را برای فرد ایجاد کند که این افراد نیاز به درمان شکاف کام دارند.

شکاف کام به معنای وجود سوراخ یا شکاف در سقف دهان است که می تواند از یک سوراخ کوچک در عقب کام تا یک شکاف عمیق، که کل کام، زبان کوچک، بینی و لثه را درگیر می کند، متغیر باشد. شکاف کام و لب می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد.

این ناهنجاری ها در تمامی نژادها و کشور های جهان دیده می شود. شکاف کام و لب از هر ۷۰۰ تولد در یک نوزاد مشاهده می شود.

۸۰ درصد شکاف های لب یک طرفه هستند که بروز آن در سمت چپ شایع تر است.

دو سوم بیمارانی که شکاف لب دارند به شکاف کام هم مبتلا هستند. پسرها به نسبت دخترها بیشتر به شکاف لب مبتلا می شوند، در حالی که دخترها بیشتر به شکاف کام مبتلا می شوند.

۵۰ درصد افراد دارای شکاف های صورتی دارای ناهنجاری های دیگری به صورت خفیف تا شدید هستند. در ایران ۱۷ درصد بیماران شکاف کام همراه با سندرم می باشند.

از سندرم های رایج همراه با شکاف کام می توان به گولدن هار، تریچر کالینز و واردنبورگ اشاره کرد. درمان شکاف کام و لب ، انجام جراحی های متعدد، گفتاردرمانی و درمان های ارتودنسی و دندانی را به خصوص در ۱۸ سال اولیه زندگی می طلبد.

 ارائه اطلاعات لازم به والدین این کودکان و انجام درمان های پزشکی و توانبخشی بهنگام، می تواند در بهبود وضعیت بسیار مؤثر باشد.

همان طور که گفته شد شکاف کام مادرزادی است؛ یعنی هنگام تولد قابل دیدن و تشخیص است. با توجه به پیشرفت های اخیر در علم پزشکی سونوگرافی سه بعدی، ناهنجاری های مادرزادی مانند شکاف کام و لب را در دوران بارداری تشخیص می دهد. موقعیت ایده آل برای گرفتن سونوگرافی برای تشخیص این اختلال بین هفته های ۱۸ تا ۲۶ جنینی است.

ارائه اطلاعات لازم به والدین این کودکان و انجام درمان های پزشکی و توانبخشی بهنگام، می تواند در بهبود وضعیت بسیار مؤثر باشد.

همان طور که گفته شد شکاف کام مادرزادی است؛ یعنی هنگام تولد قابل دیدن و تشخیص است. با توجه به پیشرفت های اخیر در علم پزشکی شکاف لب از هفته دوازدهم (معمولاً در هفته ۱۴ یا ۱۵) در سونوگرافی سه بعدی مشخص است. اما شکاف کام را نمی توان در سونوگرافی تشخیص داد.

علل شکاف کام:

علت های شکاف کام و لب به خوبی مشخص نیست. عوامل مختلفی ممکن است در ایجاد این عارضه مؤثر باشد که در این میان ژنتیک نقش مهمی دارد. حدود یک سوم از افرادی که دچار شکاف هستند، این نقص را به صورت ژنتیکی از یکی از والدین و یا خویشاوندان دور و نزدیک خود دریافت کرده اند. البته عوامل محیطی هم بی تأثیر نیستند.

مصرف گروه خاصی از داروها از جمله داروهای ضد صرع در دوران حاملگی، عفونت ها و بیماری ها مثل سرخچه، مصرف سیگار، الکل و کمبود اسید فولیک در دوران بارداری از این عوامل هستند؛ اما در مجموع نمی توان به طور دقیق علت را مشخص کرد. بنابراین در این زمینه والدین نباید احساس گناه کنند.

حدود یک سوم از افرادی که دچار شکاف هستند، این نقص را به صورت ژنتیکی از یکی از والدین و یا خویشاوندان دور و نزدیک خود دریافت کرده اند.

درمان شکاف کام :

درمان شکاف کام به درمان اولیه و درمان های ثانویه تقسیم بندی می شود:

عموماً درمان اولیه و اصلی در این ناهنجاری مادرزادی جراحی می باشد که بسته به وزن بیمار، عرض و ناحیه شکاف (شکاف لب، کام یا هر دو) متفاوت می باشد و ممکن است از یک جراحی ساده در بستن شکاف لب تا چندین عمل پیچیده و تکمیلی در بستن کام ادامه یابد.

درمان های ثانویه در مشکلات گفتاری، عفونت های گوش و مشکلات دندانی و روانی فرد توسط یک تیم متشکل از آسیب شناس گفتار و زبان، روان شناس، شنوایی شناس و دندانپزشک انجام می گیرد.

جراحی:

جراحى لب معمولاً در ۳ ماهگی و جراحی کام معمولاً در ۱۲ ماهگی انجام می شود، اما ممکن است جراحی کام در سن ۹ ماهگی یا ۱۸ ماهگی هم انجام شود.

با توجه به اینکه تا ۱ سالگى عموماً کام کودک رشد کافى را پیدا کرده است، اغلب جراحان این سن را برای ترمیم ترجیح مى دهند، چرا که هرچه کودک بزرگ تر شود اختلال گفتارى در وى بیشتر خواهد شد. در صورتی که گفتاردرمانی نتیجه بخش نباشد و جراحی های اولیه بهبود قابل توجهی ایجاد نکنند، نیاز به جراحی ثانویه دارد.

مراقبت های بعد از عمل:

– اجتناب از دستکاری و قرار دادن اشیاء در دهان

– برای سه هفته از پستانک استفاده نگردد. زیرا امکان باز شدن بخیه ها وجود دارد و درمان شکاف کام را دچار مشکل می کند.

– محدود نمودن دست ها، حداقل به مدت سه هفته به طور مستمر، به جز زمانی که تحت نظارت مستقیم والدین می باشد.

– بهتر است به مدت ۶ هفته بعد ازعمل جراحی از مصرف غذاهای سفت خودداری نمود و در طی این مدت می توان از غذاهای نرم مثل فرنی و یا چرخ نمودن غذای خانواده برای مصرف کودک استفاده کرد.

– در موقع تغذیه، کودک خود را در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار دهید.

معرفی مرکز تبسم

مرکز تبسم ضمن حضور متخصصین گوش و حلق و بینی مجرب، با حضور تیم قوی شنوایی شناس ، گفتاردرمان ، روانشناس و کاردرمان با تجربه در اهواز ، در مسیر درمان شکاف کام ، آماده ارائه خدمات شنوایی شناسی ، گفتاردرمانی ، روانشناسی و کاردرمانی به مراجعین می باشد.

بخش شنوایی شناسی این مرکز یکی از مجهزترین و بهترین مراکز شنوایی شناسی اهواز می باشد که در آن خدماتی همچون انجام کلیه تست های شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک ، فروش اقساطی سمعک ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی سمعک و دستگاه کاشت حلزون انجام می شود.

در بخش گفتاردرمانی و روانشناسی مرکز تبسم با حضور مجرب ترین گفتاردرمان های اهواز و روانشناسان مشاوره اهواز ، خدمات گفتاردرمانی در تمامی حوزه های اختلالات گفتار و زبان و مشاوره فردی و خانوادگی انجام می گیرد.