۷ دی ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

اختلال پردازش شنوایی مرکزی (APD)

برخی از کودکان برخلاف داشتن شنوایی محیطی هنجار با مشکلات فراوانی در چگونگی پردازش شنوایی مرکزی رو به رو هستند. طبق گزارش های ارائه شده شیوع کودکان با اختلال پردازش شنوایی مرکزی (APD) بین ۲ تا ۳ درصد بیان شده است.

اختلال پردازش شنوایی مرکزی - مرکز تبسم

استفاده از مجموعه آزمون ها برای ارزیابی کودکان APD بسیار مناسب است. همچنین استفاده از ترکیب پتانسیل های برانگیخته شنوایی و تکنیک های تصویربرداری مثل MRI و fMRI در اعتبار مجموعه ارزشیابی مفید می باشد.

ویژگی رفتاری کودکان کاندیدای ارزیابی اختلال پردازش شنوایی مرکزی (APD)

این دسته از کودکان معمولاً رفتارهای خاص شنیداری دارند که در شناسایی آن ها و تمایزشان از سایر کودکان مثل بیش فعال، کم توجه، دیسلکسی و نقص های زبانی درکی و بیانی می تواند به شنوایی شناس کمک کند:

  • حساسیت شنوایی نرمال دارند؛ درحالی که تاریخچه طولانی بیماری گوش میانی مانند اوتیت مدیا نشان می دهند.
  • پاسخ های متناقض به محرکات شنوایی دارند.
  • کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی مرکزی در مکان یابی، تشخیص فاصله منبع صدا و تمایز بین صدای بلند و کوتاه مشکل دارند.
  • در معرض صدای بلند قرار گرفتن باعث ترس و ناراحتی کودک می شود.
  • در تمایز بین صداهای مختلف مشکل دارند.
  • در آواهای یاد گرفته شده و به کار بردن آن ها نظیر خواندن، تلفظ کردن و ترکیب آواها مشکل دارند.
  • در فهم گفتار در حضور نویز زمینه مشکل دارند.
  • در حافظه شنوایی، توالی یا ظرفیت و پیگیری دستورات چندتایی مشکل دارند.
  • کودکان دچار اختلال شردازش شنوایی مرکزی در توانایی گوش دادن و توجه به اطلاعات شنوایی ضعف دارند و زود حواسشان پرت می شود.
  • به طور مداوم به تکرار اطلاعات نیاز دارند و اغلب در پاسخ به سؤالات مستقیم «چی؟» یا «هوم؟» پاسخ می دهند.
  • در فهم گفتار سریع یا افرادی با لهجه های ناآشنا مشکل دارند.

باید دقت نمود که همه کودکان مشکوک به اختلال پردازش شنوایی مرکزی (APD)، تمام ویژگی های اشاره شده در بالا را نشان نمی دهند و شدت علائم از ملایم تا شدید می تواند طبقه بندی شود.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز ارزیابی و درمان اختلال پردازش شنوایی مرکزی (APD) و همچنین تجویز و تنظیم تمامی مدل های سمعک ( سمعک نامرئی، سمعک های داخل گوشی  ، سمعک دیجیتال و فراهوشمند با قابلیت بلوتوث و اتصال به موبایل) ارائه می گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک اینجا کلیلک کنید.

در این مرکز خدماتی مثل تجویز سمعک برای نوزادان ، کودکان و بزرگسالان، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.