۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ 0 دیدگاه

اهمیت تشخیص بهنگام ناشنوایی در نوزادان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که تفاوت عمده ای در ناشنوایی نوزادان پسر و دختر وجود ندارد، اظهار کرد: نوزادان از هر دو جنسیت به لحاظ میزان ناشنوایی مادرزادی تفاوت چندانی با هم ندارند و این بیماری تقریباً به طور یکسان در آنان مشاهده می شود.
برقعی غربالگری ناشنوایی در نوزادان را عامل مهمی برای شناسایی به موقع افراد ناشنوا و درمان آن ها اعلام کرد و گفت: بهترین زمان تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان از بدو تولد تا شش ماهگی است؛ اما در زمانی که غربالگری ناشنوایی انجام نمی شد معمولاً کودکان در سن چهار یا پنج سالگی برای درمان بیماری به پزشک مراجعه می کردند که این سنین برای درمان ناشنوایی دیر بود و عملاً این افراد برای همیشه ناشنوا باقی می مانند.
برقعی با اشاره به اینکه هرچه سن تشخیص بیماری زودتر باشد، درمان ناشنوایی بهتر و کامل تر انجام می شود، گفت: تشخیص زودتر علاوه بر امکان رفع بیماری، به کاهش هزینه های توانبخشی پس از درمان هم می انجامد.
متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: غربالگری ناشنوایی سبب شده است تا شیرخواران ناشنوای کمتر از یکسال را برای معالجه به پزشکان ارجاع دهند.
وی ادامه داد: در صورتی که کودک ناشنوای کمتر از یکسال با کاشت حلزون درمان شود، می تواند همانند افراد سالم و عادی به مدرسه برود؛ اما اگر شناسایی و درمان این بیماری حتی یکسال به تأخیر افتد، این فرد نیاز به آموزش های فراوان تربیت شنیداری و گفتاردرمانی دارد تا در سنین مدرسه از حس شنوایی کافی برخوردار باشد.
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سالانه سه تا پنج هزار نفر به آمار مبتلایان به کم شنوایی در کشور افزوده می شود.
در ااز هر یک هزار تولد ۲٫۷ مورد ابتلا به کم شنوایی گزارش می شود که این آمار در گروه سنی بالاتر به دلیل شرایط محیطی نظیر فعالیت در وضعیت با سروصدای شدید، مصرف برخییران  داروها، عفونت های مزمن گوش و ضربه به سر و گوش افزایش می یابد.
آمار شناسایی مبتلایان به کم شنوایی در کشور نسبت به سال های گذشته رو به رشد بوده که آغاز طرح غربالگری و بهبود روش های تشخیصی از دلایل افزایش این بیماری در کشور است.
تاکنون با همکاری سازمان بهزیستی و بیمارستان‌ های وزارت بهداشت، غربالگری ناشنوایی نوزادان انجام می ‌شود؛ اما میزان پوشش این غربالگری طی یک دهه گذشته از ۶۴ درصد فراتر نرفته است.
با انعقاد تفاهمنامه ‌ای بین سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، قرار است از سال ۱۳۹۶ با یک پوشش کامل، همه متولدان تحت غربالگری قرار گیرند.
غربالگری شنوایی نوزادان سال ۸۴ در کشور شروع شد و در راستای اجرای این طرح، طی حدود یک دهه، نزدیک به ۱۸ هزار نوزاد، ناشنوا تشخیص داده شدند و در زمان حاضر نیز این شمار، تحت خدمات تشخیصی و درمانی قرار گرفته‌ اند.

منبع: سلامت نیوز