۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

بازی و نقش آن در رشد مهارت های اجتماعی کودکان

در این مطلب در ابتدا به نقش بازی در رشد مهارت های اجتماعی کودکان و در ادامه معرفی مرکز تبسم اهواز به عنوان مرکز فعال در آموزش گروهی کودکان بر مبنای بازی پرداخته می شود.

مهارت های اجتماعی - مرکز تبسم

نقش بازی بر رشد کودک

رشد و پرورش کودکان بر مبنای رشد سالم آن ها در دوران کودکی پایه ریزی می شود. شناسایی عوامل مؤثر در رشد روانی کودکان حائز اهمیت بوده و می تواند به پیشگیری از اختلالات رفتاری در بزرگسالی و همچنین رشد مهارت های اجتماعی آن ها منجر شده و بستر مناسبی را برای جلوگیری از آسیب شناسی روانی و در نهایت، آسیب شناسی اجتماعی فراهم نماید.

همانطور که در خلال بازی می توان به شرایط عاطفی کودک، احساسات و افکار کودک پی برد، خیلی از آموزش های تربیتی را نیز می توان در خلال بازی به کودکان نشان داد و به راحتی کودک را در مسیر درست، تربیت نمود.

بنابراین بسیار لازم است که مربیان و والدین به اهمیت بازی در زندگی کودک توجه داشته و شرایط مناسب را برای بازی های مناسب فراهم سازند.

تعریف بازی:

بازی عبارت است از فعالیتی که بدون وجود نیروی خارجی زور و اجبار و کاملاً اختیاری و بدون هدف و منظور خاصی انجام می دهیم؛ بطوریکه انجام آن سبب آرامش و لذت گردد.

تعریف مهارت های اجتماعی:

از نظر اجتماعی، مهارت های اجتماعی رفتارهای قابل قبولی هستند که فرد را قادر می سازند تا به طور مؤثری با دیگران تعامل داشته و از پاسخ های غیرقابل قبول اجتماعی اجتناب نمایند.

مشارکت داشتن، کمک کردن، پیش قدم شدن در شروع ارتباطات و تعریف و تمجید کردن، مثال هایی از مهارت های اجتماعی هستند.

نقش بازی در رشد مهارت های اجتماعی

عده ای معتقدند همین که کودک به نحوی بازی با اشیاء را شروع کرد، واکنش او نسبت به کودکان دیگر تغییر می کند.

بازی رشد مهارت های اجتماعی و روانی کودک را افزایش می دهد و کودکان فاقد اسباب بازی از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب ترند.

شخصیت کودک در ضمن بازی شکل می گیرد، دگرگونی های زیادی در روحیات و خلقیات او روی می دهد و همه این ها تکامل و پیشرفت را برای کودک مهیا می کند. در میان انواع بازی، بازی های ابتکاری که آفریده خود کودک هستند، اهمیت ویژه ای دارند، زیرا به شخصیت کودک شکل می دهند و وسیله خوبی برای تربیت او محسوب می شوند.

عده ای دیگر معتقدند که بازی راه را برای دوستی و مراوده میان کودکان همسال می گشاید و کودک کم کم خود را عضوی از یک جمع احساس می کند و به ارزیابی منصفانه رفتار و کردار خویش و همبازی هایش می پردازد. در حین بازی، شخصیت کودک به سوی اتحاد و همکاری با همبازی ها شکل می گیرد و شور و شوق و احساس مسئولیت در او به وجود می آید.

بازی امکان تجربه و تعامل های مستقیم با عوامل محیطی را برای کودک فراهم می کند. بازی نه تنها بر رفتارهای هوشمندانه و قابل مشاهده کودک اثر دارد، بلکه بر ساخت فیزیولوژیکی مغز او تأثیر غیر قابل انکار دارد. در سنین ۳ تا ۷ سالگی، کودک عواطف خود را آشکارا ابراز کرده، به تدریج عواطف خود را شناسایی می کند.

بازی می تواند در رشد مهارت های اجتماعی کودکان مؤثر باشد و همچنین منجر به افزایش سلامت روانی کودکان می شود.

معرفی مرکز تبسم به عنوان یکی از بهترین مراکز مشاوره اهواز

مرکز تبسم با حضور بهترین مشاور کودک اهواز و روانشناسان با تجربه، با برگزاری جلسات انفرادی و گروهی ، علاوه بر ارائه مشاورات لازم جهت تربیت کودک و رشد و پرورش کودک در جنبه های مختلف مهارت های اجتماعی ، خلاقیت و … ، با آموزش گروهی بر مبنای بازی در تلاش است تا مهارت های مختلف کودکان شما را افزایش دهد.