۲۶ خرداد ۱۳۹۶ 0 دیدگاه

بدن شما از کدام عضو شروع به پیر شدن می کند؟

طبق یک مطالعه که اخیراً انجام شده و در رسانه مغز و اعصاب Frontiers (فونتیرز) منتشر شده است، یکی از نشانه های اولیه پیر شدن، ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی است. که باعث سرگیجه و عدم تعادل است.

محققان با قرار دادن افراد بین ۱۸ – ۸۰ سال در یک سری آزمایش مشاهده کردند که چگونه می توانند به خوبی حرکات ظریف، مانند چیدن مکعب ها کنار هم یا چرخیدن روی یک دایره را انجام دهند. شرکت کنندگانی که در اوایل دهه ۴۰ قرار داشتند نسبت به افراد جوان تر عملکرد ضعیف تری داشتند و این عملکرد با بالا رفتن سن شرکت کنندگان ضعیف تر هم می شد. شرکت کنندگانی که در تشخیص حرکات ضعیف بودند، در آزمون های تعادلی هم شکست می خوردند.

به گفته دکتر دانیل ام مرفلد Daniel M. Merfeld، نویسنده مطالعه و استاد گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی هاروارد: «سیستم دهلیزی هم درست مثل بقیه بدن شما به اثرات پیری حساس است. با این که حس های دیگر بدن از جمله بینایی و عملکردهای حسی تا ۶۰ سالگی هم قدرتمند باقی می مانند. حالا اگر سیستم دهلیزی را با سایر سیستم های حسی مقایسه کنیم به نظر می آید که کمی ضعیف تر می شود، که این جای تعجب دارد. ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی، یکی از علائم اولیه پیری است».

منبع: سلامت نیوز