۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

آیا جراحی تیروئید باعث فلج حنجره و تغییر صدا می شود؟

گاهی پزشک متخصص به دنبال مشکلاتی مثل وجود ندول های متعدد در غده تیروئید یا گواتر و … انجام جراحی برای برداشتن غده تیروئید را پیشنهاد می دهد. یکی از مشکلات اصلی بعد از برداشتن غده تیروئید ، آسیب یا فلج تارهای صوتی است که موجب تغییراتی در صدای فرد می‌شود. در ادامه به توضیحاتی در مورد اعصاب حنجره و انواع تغییر صدا بعد از عمل برداشتن تیروئید آورده شده است.

برداشتن غده تیروئید - مرکز تبسم

اعصاب حنجره در نزدیکی غده تیروئید

دو دسته اعصاب شامل عصب راجعه حنجره و شاخه خارجی عصب فوقانی حنجره نزدیک به غده تیروئید وجود دارند که به کنترل صدا کمک می‌کنند. آسیب به عصب راجعه حنجره به دنبال برداشتن غده تیروئید می‌تواند منجر به از دست رفتن صدا شود. احتمال آسیب و فلج دائمی اعصاب راجعه حنجره حدود ۱% است.

تغییرات صدا بعد از برداشتن غده تیروئید

تغییرات موقت صدا مثل خشن شدن صدا، خستگی صدا و صدای ضعیف ممکن است در ۵ تا ۱۰% بیماران بعد از برداشتن تیروئید اتفاق بیفتد. این مشکل موقتی بوده و معمولاً به دلیل تحریک اعصاب صوتی به خاطر جابجا کردن آن‌ها هنگام جراحی برداشتن غده تیروئید یا به دلیل التهاب بعد از جراحی اتفاق می‌افتد. تغییر صدا معمولاً بعد از چند هفته از جراحی برداشتن تیروئید بهبود می‌یابد، گرچه ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد.

در‌ صورتی که طی برداشتن غده تیروئید هر دو عصب راجعه حنجره آسیب ببینند، تارهای صوتی ممکن است بسته شده و اجازه عبور هوا از دهان و بینی به ریه‌ها را ندهند. در این شرایط ممکن است لوله تراکئوستومی قرار داده شود تا عبور هوا به ریه‌ها را تسهیل کند. البته این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد.

چنانچه طی برداشتن تیروئید شاخه خارجی عصب فوقانی حنجره آسیب ببیند و به درستی عمل نکند، تارهای صوتی ممکن است به درستی کار کنند. با این حال در ساخت صداهای با تن بالا و فریاد زدن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. این گونه تغییرات شایع‌تر است اما معمولاً خیلی محسوس نیست.

در صورتی که بعد از برداشتن غده تیروئید، هر یک از این تغییرات صدا بیشتر از ۶ ماه طول بکشد، احتمالاً تغییری دائمی است. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند در تعیین دقیق مشکل و انجام راهکارهایی برای تغییر محل تارهای صوتی و بهبود کیفیت صدا بسیار کمک کننده باشد.

آسیب های وارده بر حنجره و تارهای صوتی با انجام استروبوسکوپی یا تصویربرداری از حنجره و گرفتن عکس حنجره قابل تشخیص می باشد.

امروزه با پیشرفت در زمینه جراحی برداشتن تیروئید و استفاده از عصب سنج حین جراحی احتمال آسیب به اعصاب حنجره و تارهای صوتی بسیار کاهش یافته است.

معرفی مرکز استروبوسکوپی و عکس رنگی حنجره و گفتاردرمانی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی و متخصص حنجره اهواز فعالیت می نماید و عکس رنگی حنجره را در اسرع وقت در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا از جمله مشکلات ناشی از برداشتن غده تیروئید و ارائه جلسات صوت درمانی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.