۲۵ آذر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

تیم شکاف کام

در این مطلب با تیم شکاف کام در اهواز آشنا خواهید شد.

تیم شکاف کام در اهواز - مرکز تبسم

کودکان مبتلا به شکاف کام از همان بدو تولد با این ناهنجاری به دنیا آمده و به دلیل آشکار بودن این مسئله، به سرعت شناسایی می شوند. اکثر والدین با دیدن ظاهر کودک خود دچار شوک می شوند؛ اما خیلی زود درصدد برآمده تا با مراجعه به تیم شکاف کام به هر شکل ممکن، مشکل کودک خود را رفع نمایند. کودکان مبتلا به شکاف کام، اختلالات مختلفی از جمله اختلالات تغذیه ای، ارتباطی و … را تجربه می کنند. اقدام به موقع جهت رفع هر یک از این مشکلات می تواند هرچه بیشتر در نوتوانی این کودکان مؤثر باشد.

بسیاری از والدین به علت عدم آشنایی با روند درمان های جراحی و توانبخشی کودکان مبتلا به شکاف کام دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده و گاهی عدم راهنمایی صحیح توسط متخصصین و درمانگران باعث وارد آمدن هزینه های اضافی به خانواده ها می شود. در برخی موارد نیز دیده شده است که بدون انجام ارزیابی های دقیق بالینی و ابزاری، اعمال جراحی بی مورد انجام گرفته و یا اصرار بر ادامه گفتاردرمانی برای فرد مبتلا وجود دارد، در صورتی که برای پیشبرد اهداف درمانی لازم است که ابتدا ناهنجاری های ساختاری برطرف گردند. بنابراین ضروری است از یک سو متخصصین و درمانگران و از سوی دیگر والدین، اولویت های درمانی این کودکان را در سنین مختلف شناخته و با تشکیل تیم شکاف کام از یک پروتکل درمانی مشخص پیروی شود.

مطلبی که در ادامه خواهید خواند، بخشی از صحبت های سرکار خانم دکتر درخشنده، عضو تیم شکاف کام و لب اصفهان می باشد (که در مقدمه کتاب شکاف کام که توسط یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامل سرکار خانم سارا حیدری، آقای پیمان زمانی، آقای حسین باقری پور و خانم سمیه همتی فر ترجمه شده است) آورده شده است:

شکاف کام که یکی از رایج ترین ناهنجاری های ساختمانی زمان تولد است، به دلیل ایجاد مشکلات و عوارض متعدد، تخصص های مختلفی را درگیر می کند و نیازمند درمان تیمی و همه جانبی است. سابقه تشکیل تیم درمانی برای این گروه از بیماران در کشورهای دیگر، به حدود ۸۰ سال قبل برمی گردد. در حالی که موضوع شکاف کام در ایران چنان مورد بی توجهی واقع شده که متأسفانه هنوز در اکثر مناطق کشورمان از مدیریت تیمی این بیماران خبری نیست و ما همچنان شاهد عوارض ناشی از درمان های انفرادی هستیم. این بی مهری و بی توجهی در حوزه تحقیق و پژوهش نیز ریشه دوانده، به طوری که با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه خواهیم شد که تا چه اندازه مقالات منتشر شده ایرانی و متاب های چاپ شده به زبان فارسی در این حوزه، محدود و انگشت شمار است. این که نخستین همایش کشوری شکاف کام در ایران در سال ۱۳۸۷ برگزار شد، اعتراف دردناکی است. همه این ها موجب شده که بسیاری از متخصصین مرتبط با این بیماری از دانش روز دنیا کم اطلاع بوده و به طور کلی در حیطه های تشخیص و درمان، سال ها از کشورهای پیشرفته عقب تر باشیم. با این اوصاف نیاز به داشتن منابعی به زبان فارسی که بتواند دسترسی به علوم جدید را برای دانش پژوهان علاقه مند، تسهیل و مسیر پژوهش را هموار نماید، شدیداً احساس می شود.

در حال حاضر آقای حسین باقری پور (آسیب شناس گفتار و زبان / گفتاردرمان) از مترجمین این کتاب، کار در حوزه شکاف کام را به صورت تخصصی در مرکز تبسم (مجتمع فوق تخصصی گوش، حلق، بینی و توانبخشی شنوایی و گفتار تبسم) زیر نظر پزشکان گوش، حلق، بینی ( دکتر نادر صاکی، دکتر سهیلا نیک اخلاق و دکتر عبدالمجید کثیری ) انجام می دهند.

کار در حوزه شکاف کام نیاز به کار تیمی دقیق و هماهنگ دارد. در حال حاضر در مجتمع تبسم تیمی مشتمل بر پزشکان گوش، حلق، بینی، شنوایی شناسان، آسیب شناسان گفتار و زبان ( گفتاردرمان ) و روانشناسان کار تیمی در حوزه شکاف کام را مدیریت می کنند. تمام مراجعه کنندگان می توانند با انجام ارزیابی های اولیه، سایر اقدامات پزشکی و توانبخشی را انجام دهند.

معرفی مرکز تبسم با حضور تیم شکاف کام در اهواز

مرکز تبسم ضمن حضور متخصصین گوش و حلق و بینی مجرب، با حضور تیم قوی شنوایی شناس ، گفتاردرمان ، روانشناس با تجربه در اهواز ، در مسیر درمان شکاف کام ، آماده ارائه خدمات شنوایی شناسی ، گفتاردرمانی ، روانشناسی به مراجعین می باشد.

بخش شنوایی شناسی این مرکز یکی از مجهزترین و بهترین مراکز شنوایی شناسی اهواز می باشد که در آن خدماتی همچون انجام کلیه تست های شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک ، فروش اقساطی سمعک ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی سمعک و دستگاه کاشت حلزون انجام می شود.

در بخش گفتاردرمانی و روانشناسی مرکز تبسم با حضور مجرب ترین گفتاردرمان های اهواز و روانشناسان مشاوره اهواز ، خدمات گفتاردرمانی در تمامی حوزه های اختلالات گفتار و زبان و مشاوره فردی و خانوادگی انجام می گیرد.