۸ بهمن ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

راهنمای استفاده از سمعک داخل گوشی

در این مطلب نکاتی در مورد استفاده از سمعک داخل گوشی ارائه شده و مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع سمعک در اهواز معرفی می شود.

سمعک داخل گوشی - مرکز تبسم

خاموش و روشن کردن سمعک داخل گوشی

خاموش و روشن شدن سمعک داخل گوشی به وسیله باز و بسته شدن درب باتری می باشد؛ با باز کردن درب باتری سمعک خاموش و با بستن درب باتری سمعک پس از گذشت حدوداً ۱۵ ثانیه روشن می شود.

روشن نشدن سمعک معمولاً به ۲ دلیل می باشد:

  1. تمام شدن باتری

طول عمر باتری سمعک داخل گوشی به دلیل سایز کوچک سمعک و استفاده از باتری ظریف تر حدوداً بین ۳ تا ۵ روز می باشد؛ البته لازم به ذکر است که برنامه های مورد استفاده در سمعک که برای پردازش صدا به کار می روند، در میزان استفاده از نیروی باتری و طول عمر باتری مؤثر می باشند.در این مورد شما باید باتری سمعک خود را تعویض کنید تا مجدد شروع به کار کند. بدین صورت که یک باتری جدید از بسته برمی دارید، برچسب آن را جدا می کنید و اجازه می دهید تا حدود ۱-۲ دقیقه در معرض هوای آزاد باشد، سپس آن را در جای خود قرار می دهید. این کار به افزایش طول عمر باتری کمک می کند.

  1. کیپ شدن محافظ جرم سمعک (وکس گارد) توسط جرم گوش

جرم موجود در کانال گوش باعث بسته شدن و گرفتگی دهانه سمعک می شود. به منظور تسهیل در تمیزکردن جرم گوش از سمعک داخل گوشی، سمعک مجهز به یکی از سیستم های محافظ در برابر جرم گوش می باشد که اصطلا حاً به آن فیلتر یا وکس گارد می گوییم و برای خارج نمودن سریع و راحت جرم گوش و جلو گیری از ورود جرم به داخل سمعک به کار می رود. اگر محافظ جرم سمعک (وکس گارد) توسط جرم گوش مسدود شود، صدای سمعک شنیده نمی شود. در این مورد باید وکس گارد سمعک تعویض شود.

دقت نماید که اگر این ۲ مورد را چک کردید و مشکل برطرف نشد، حتماً به شنوایی شناس مراجعه کنید و هرگز سمعک خود را دست کاری نکنید.

نکاتی در مورد باتری سمعک

  • تعویض باتری را با دقت و درست انجام دهید و در صورتی که باتری قبلی سمعک شما دیگر قابل استفاده نیست، آن را تعویض کرده و دور بیندازید. باتری و خود دستگاه سمعک داخل گوشی را در دسترس کودکان قرار ندهید.
  • باتری را در مکان بسیار سرد یا بسیار گرم قرار ندهید. سعی کنید باتری سمعک را در دمای معمول محیط نگهداری کنید.
  • حتماً از باتری مخصوص سمعک استفاده کنید. باتری های ساعت و … برای سمعک مناسب نیستند و به مدار آن آسیب می رسانند. باتری های مخصوص سمعک را می توانید از مراکز معتبر شنوایی سنجی تهیه کنید.
  • اگر از سمعک استفاده نمی کنید، حتماً آن را خاموش کنید. این مسئله از مصرف بی دلیل باتری و از ایجاد صدای سوت در سمعک جلوگیری می کند.

نکات استفاده از سمعک داخل گوشی

  • دقت داشته باشید که اگر سمعک داخل گوشی خود را به صورت صحیح و کاملاً کیپ در گوش قرار ندهید سمعک سوت می کشد و از کیفیت صدای سمعک کاسته می شود.
  • هنگامی که گوش شما دارای عفونت جاری است، از سمعک داخل گوشی استفاده نکنید. اگر از داروهای موضعی، به صورت قطره برای گوش استفاده می کنید، توجه داشته باشید که پس از ریختن قطره سریعاً از سمعک داخل گوشی استفاده نکنید، چرا که مایع جاری در گوش می تواند وارد سمعک داخل گوشی شود و به مدار آن آسیب جدی وارد کند.
  • هیچ‌گاه از آب یا الکل برای تمیز نمودن سمعک استفاده نکنید. شما می توانید خارج و سطح سمعک را بوسیله پارچه و یا وسایل مخصوص پاک کردن که همراه با سمعک به شما داده می شود، خشک و تمیز نمایید.
  • تمیز کردن سمعک با استفاده از پارچه نرم و تمیز و بدون پرز و محلول های پاک کننده مخصوص این مورد و در فواصل زمانی منظم، موجب افزایش عمر سمعک شما خواهد شد.
  • هرگاه از لوسیون استفاده نمودید، دست هایتان را قبل از کار با سمعک و یا قراردادن باتری در آن کاملاً شستشو دهید.
  • هیچگاه نباید سمعک را در معرض گرمای شدید قرار داد (مثل گذاشتن سمعک در داخل ماشین پارک شده زیر آفتاب).سمعک نباید در معرض رطوبت قرار گیرد (مانند قرار گرفتن در سونای بخار و یا زیر دوش یا باران شدید).

در صورتی‌که سمعک در محیط بسیار مرطوبی قرار گرفت با احتیاط آن را خشک نموده و از کیت ضد رطوبت استفاده کنید.

  • مواظب باشید تا سمعک شما از ارتفاع زیاد پرت نشود؛ زیرا ممکن است مدارهای الکتریکی آن بر اثر ضربه دچار اختلال شوند.
  • اگر سمعک شما دچار مشکلی شده که احساس می کنید با آن احساس راحتی ندارید و یا تنظیمات آن به هم خورده است، حتماً آن را نزد متخصص شنوایی شناسی کهتجویز سمعک را برایتان انجام داده است ببرید؛ زیرا امکان دارد که با دستکاری آن، سمعک شما از شرایط گارانتی خارج شود. هم چنین توصیه ما این است که هر چند وقت یک بار، برای مثال هر سال یک بار، سمعک خود را نزد شنوایی شناس برده تا به طور کامل چک شود.

برای اطلاعات بیشتر به شنوایی شناس خود مراجعه کنید.

 

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع سمعک اهواز

در مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان خدماتی مثل تجویز و تنظیم سمعک ، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی ، فروش اقساطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.