۲ مرداد ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

ساخت ابزارهای آموزشی در مرکز تبسم

وسایل و ابزارهای کمک آموزشی در حوزه توانبخشی یک عامل مؤثر در فرآیند آموزش کودکان است.

برخی ازگفتاردرمان ها و مربیان آموزشی برای انجام فعالیت های توانبخشی کودکان از رویکردهای غیرمستقیم و متکی بر بازی استفاده می کنند. کارت های آموزشی و سایر وسایل بازی موجود در بازار جزئی از این ابزارهای آموزشی است که همیشه محدودیت ها و نواقصی را از نظر متخصصان داشته است.

آموزش به کودکان ظرافت های خاص و مهمی دارد که توجه به آن ها از دید کارشناسان حوزه توانبخشی، می تواند در ساخت وسایل آموزشی کمک کننده باشد. مرکز تبسم با ایده کارشناسان، کمک مربیان، تلاش طراحان برجسته و همکاری خانواده های خلاق، اقدام به ساخت ابزارهای آموزشی منحصر به فرد نموده است که در فرآیند توانبخشی کودکان بسیار مفید می باشد.

 

چند نمونه از این پروژه ها به اختصار شرح داده می شود:

۱ـ مجموعه واژگان آموزشی پر کاربرد «تبسم»

این مجموعه که با تلاش کارشناسان مرکز آماده شده است، نیاز اولیه کودکان را برای آموزش درک و بیان واژگان برطرف می کند و نیازی به استفاده از چندین مجموعه آموزشی گران قیمت موجود در بازار نیست. این مجموعه شامل ۱۲۶ کارت تصویر از ۶ مقوله کاربردی است که به زیبایی و کاملاً هدفمند و متناسب با فرهنگ ما طراحی و بومی گردیده است.

۲ـ درخت سیب مغناطیسی (ساخته شده از نمد، ورقه های آلومینیومی، آهنربا)

این وسیله، تصویری از یک درخت سیب می باشد که کودک در قالب یک بازی، چیدن سیب از درخت را تجربه می کند.

هدف: آموزش رنگ ها، هماهنگی چشم و دست، آموزش اعداد و مفاهیم و استفاده به عنوان سیستم تشویقی

۳ـ خانه لی لی پوتی

 این اسباب بازی دوست داشتنی ماکت یک اتاق خواب زیباست که اجزای آن با ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده است (ساخته شده از نمد، مقوای ماکت سازی و…)

هدف: آموزش اشیاء و مفاهیم در یک فضای کاربردی و نسبتاً طبیعی و ملموس.

استفاده از این نوع وسایل آموزشی که مدلی ساده یا کوچک شده از محیط واقعی هستند همیشه آموزش را جذاب تر و موفق تر می کند.

 

لازم به ذکر است فعالیت ها در زمینه ساخت خلاقانه و علمی این ابزارها همچنان در تبسم ادامه دارد و سعی بر این است که نیازهای آموزشی کودکان شناسایی شود و بازی های هدفمند و متناسب با این نیازها در مرکز تبسم طراحی و آماده گردد.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”43″ sortorder=”257,253,252,251,254,255,256″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”240″ thumbnail_height=”160″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[نمایش اسلایدی تصاویر]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]