۲۳ آذر ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

سرگیجه چیست و متخصص سرگیجه چه خدماتی را ارائه می دهد؟

متخصص سرگیجه در اهواز - مرکز تبسمدراین مطلب به توضیح سرگیجه و علل آن و روش های ارزیابی سرگیجه پرداخته می شود و در ادامه مرکز تبسم به عنوان یکی از مجهزترین مراکز متخصص سرگیجه در اهواز با بروزترین دستگاه های ارزیابی معرفی می گردد.

سرگیجه چیست؟

سرگیجه یک اصطلاح کلی است و برای توصیف حالت فرد در زمانی که احساس می کند تعادل او مختل شده، استفاده می شود. این اصطلاح شامل انواع حالاتی می شود که می تواند طیف وسیعی برای افراد مختلف داشته باشد. اگر دچار سرگیجه شده اید، ممکن است دشوار باشد که دقیقاً توصیف کنید چه احساسی دارید. بعضی افراد در زمان سرگیجه حس می کنند که همه چیز در اطراف آن ها در حال چرخش است یا خودشان همراه با محیط در حال چرخش هستند. عده ای احساس لرزش و ناپایداری (مانند زمانی که در یک قایق هستند) را دارند و دیگران ممکن است سرگیجه خود را به عنوان احساس “شناور بودن”، “سبکی سر” یا  “گیجی” توصیف کنند.

افراد به دنبال این علائم به متخصص سرگیجه مراجعه می کنند که مرکز تبسم یکی از مجهزترین مراکز متخصص سرگیجه در اهواز می باشد.

علل سرگیجه چیست و متخصص سرگیجه چه خدماتی را در کلنیک سرگیجه ارائه می دهد؟

سرگیجه می تواند ناشی از عوامل مختلف، از جمله انواع مشکلات سیستم تعادل باشد. این که بدن چگونه تعادل ما را کنترل می کند یک فرآیند پیچیده است که با همکاری قسمت های مختلف بدن انجام می شود.

در یک کلینیک سرگیجه ، متخصص ارزیابی سرگیجه پس از صحبت با فرد مراجعه کننده و گرفتن شرح حال و سوابق پزشکی او، از مجموعه تست هایی جهت بررسی سیستم تعادل استفاده می کند. هدف از انجام این تست ها، تعیین میزان عملکرد  سیستم وستیبولار و سلامت این قسمت از گوش داخلی است.

متخصص سرگیجه در اهواز - مرکز تبسمآزمون ها و روش های ارزیابی سرگیجه توسط متخصص سرگیجه در اهواز

تست Videonystagmography) VNG)

یکی از آزمون هایی که توسط متخصص سرگیجه در اهواز (مرکز تبسم) انجام می شود، تست VNG است. مجموعه تست هایی با استفاده از عینک مخصوص که دارای دوربین های ویدئویی برای نظارت بر حرکات چشم است. به طور کلی این آزمایش در یک اتاق تاریک یا با نور کم انجام می شود. تست VNG شایع ترین  آزمایش برای افراد مبتلا به سرگیجه، گیجی و یا عدم تعادل است.

دکتر سرگیجه در مجموعه آزمون VNG، حرکات چشم را هنگام دنبال کردن اهداف بینایی مختلف اندازه گیری می کند. سایر قسمت های تست  VNG حرکات چشم را هنگامی که سر در موقعیت های مختلف قرار می گیرد، بررسی می کند. سومین مؤلفه VNG، آزمون کالریک است که با استفاده از تغییرات دما در داخل کانال گوش برای تحریک بخشی از سیستم وستیبولار انجام می شود. این آزمایش باید برای مدت کوتاهی باعث تحریک ایجاد حرکات سریع چشم (نیستاگموس) شود.

 

تست Video Head Impulse Test) Vhit)

این تست هماهنگی چشمان و گوش داخلی و میزان هماهنگی فعالیت این دو را با هم بررسی می کند و از آن جهت تشخیص کاهش عملکرد سیستم وستیبولار یک سمت به نسبت سمت دیگر استفاده می شود. از عینکی با دوربین برای بررسی حرکات چشم استفاده می شود. در آزمایش Vhit از حرکات بسیار کوچک و سریع سر استفاده می کنند تا عملکرد سیستم وستیبولار ارزیابی شود.

 

تست Vestibular Evoked Myogenic Potential) VEMP)

یکی دیگر از آزمون هاای که توسط متخصص سرگیجه در اهواز (مرکز تبسم) انجام می شود، تست VEMP می باشد که این تست جهت ارزیابی عملکرد بخش اتولیتی سیستم ویستیبولار و اعصاب محیطی و مرکزی مرتبط با آن استفاده می شود. ارگان های تعادلی مورد بررسی در این تست به صدا حساس بوده و پاسخ آن ها را می توان از طریق گذاشتن الکترد بر عضلات گردن و یا اطراف چشم اندازه گیری و بررسی کرد؛ به این صورت که صدا برای چند ثانیه از طریق گوشی پخش می شود، ارگان های تعادلی مربوطه تحریک و پاسخ های عضلانی برانگیخته می شود و الکترودها نتایج را ثبت می کنند.

 

تست  Electrocochleography)  ECochG)  

EchochG یکی از انواع پاسخ های برانگیخته شنوایی از ساقه مغز است و روشی برای ثبت پتانسیل الکتریکی حلزونی است. در این تست از یک گوشی و الکترود استفاده می شود و فردی که آزمایش می شود باید در موقعیت راحتی قرار گیرد. با استفاده از گوشی صدا در گوش فرد پخش می شود و الکترود پاسخ عصب را اندازه گیری می کند. از این تست در تشخیص بیماری منییر و هیدروپس گوش داخلی استفاده می شود.

تمامی این آزمون ها در مرکز تبسم به عنوان مجهزترین مرکز سرگیجه در اهواز توسط پرسنل مجرب متخصص سرگیجه در اهواز انجام می شود.