۱۹ مهر ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

انواع سمعک

در این متن به معرفی سمعک و انواع سمعک می پردازیم.

سمعک چیست؟

در ساده ترین شکل ممکن سمعک یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که داخل یا پشت گوش قرار می گیرد. این وسیله کمک می کند تا صدا بلندتر شود. بصورتی که فرد کم شنوا بتواند راحت تر بشنود، ارتباط برقرار کند و مشارکت بیشتری در فعالیت های روزمره داشته باشد. انواع سمعک به افراد کم شنوا کمک می کند تا بتوانند شنوایی بهتری را در هر دو محیط آرام و دارای نویز تجربه کنند.

انواع سمعک

امروزه انواع سمعک در طیف گسترده ای از اندازه، شکل و سطوح مختلفی از فناوری برای برطرف ساختن نیازهای خاص و همچنین بودجه های متفاوت موجود می باشد.

انواع سمعک-سمعک پشت گوشیسمعک های پشت گوشی (BTE)

این سمعک ها شامل ۲ قسمت می باشند. بخش الکترونیکی سمعک که پشت گوش قرار می گیرد و یک قالب پلاستیکی که از طریق هوک به سمعک متصل می شود و صدا را به گوش انتقال می دهد. سمعک های پشت گوشی برای تمامی سنین و همچنین انواع افت شنوایی از ملایم تا عمیق استفاده می شود.

سمعک های Open-fit

نسل جدیدی از سمعک های پشت گوشی است که سایز آن کوچک تر بوده و با یک تیوب باریک و یک قالب کوچک که کانال را باز نگه می دارد به گوش متصل می شود. این سبک از سمعک کاربری راحتی داشته و بدلیل کوچک بودن کمتر در معرض دید قرار می گیرد. سمعک های Open-fit برای افت شنوایی ملایم تا متوسط بکار می رود و به دلیل باز بودن کانال احساس کیپی در شنیدن از بین می رود و فرد کم شنوا راحتی شنیداری بالایی را تجربه می کند.

انواع سمعک-سمعک RICسمعک رسیور داخل کانال (Reciver in Canal/RIC)

سمعک های RIC از محبوب ترین مدل ها در انواع سمعک های پشت گوشی می باشند. گیرنده این مدل سمعک در کانال گوش قرار گرفته و با یک سیم باریک به سمعک که در پشت گوش قرار می گیرد، متصل می شود. از ویژگی های این مدل می توان به اندازه کوچک، سبکی وزن، کمتر در معرض دید بودن و فراهم کردن کیفیت بالای شنیداری برای فرد کم شنوا را نام برد. همچنین بدلیل وجود قدرت های مختلف در گیرنده این سمعک ها برای کم شنوایی های متوسط تا عمیق قابل استفاده می باشد.

سمعک های داخل صدفه (In The Eer/ITE)

این سمعک ها بطور کامل در صدفه لاله گوش قرار می گیرد. محدوده پوشش دهی این مدل از سمعک، کم شنوایی ملایم تا شدید می باشد.

انواع سمعک-سمعک CICسمعک های داخل کانال (In The Canal/ITC)  و سمعک کاملاً داخل کانال (completely in the canal/CIC)

سمعک های داخل گوشی در دو سبک ITC  و CIC می باشند. اندازه سمعک های داخل گوشی به اندازه کانال گوش فرد کم شنوا می باشد که در طول قالب گیری مشخص می شود.

سمعک داخل گوشی ITC برای کم شنوایی های متوسط تا شدید قابل استفاده است.

سمعک های داخل گوشی CIC بصورت عمقی تر در کانال گوش قرار گرفته و کمتر در معرض دید می باشند. محدوده پوشش دهی این مدل از سمعک داخل گوشی برای کم شنوایی های ملایم تا متوسط می باشد.

بطور کلی در انواع سمعک داخل گوشی بدلیل سایز کوچک سمعک قدرت پوشش دهی به نسبت انواع سمعک پشت گوشی کمتر بوده و برای افرادای که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند توصیه نمی شود. همچنین در کودکان بدلیل رشد کردن و افزایش سایز کانال گوش کمتر استفاده می گردد.

 

در مجتمع تبسم تمامی مدل های سمعک (نامرئی، دیجیتال و فراهوشمند با قابلیت بلوتوث و اتصال به موبایل) ارائه می گردد.