۲۹ مرداد ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

غربالگری خطای تلفظی

در این مطلب قصد داریم یکی از خدمات گفتاردرمانی به نام غربالگری خطای تلفظی یا تولید را برای شما توضیح دهیم.

غربالگری خطای تلفظی

غربالگری روشی برای پذیرش یا رد است که می تواند در مقطع زمانی نسبتاً کوتاه بر روی افراد زیادی اجرا شود. به عبارت دیگر غربالگری به کارگیری ارزیابی کلی به منظور جداسازی افرادی که در زمینه های خاصی مثل زبان، شنوایی، تولید، روانی و صوت به کمک ویژه نیاز دارند، از افرادی که ظاهراً نیازی به کمک ندارند.

غربالگری های تولیدی یا غربالگری خطای تلفظی ، به شناسایی کودکانی که به طور بالقوه اختلال تولیدی یا واجی دارند و ممکن است به ارزیابی بیشتر نیاز داشته باشند، کمک می کند.

اگر مراجعی آزمون غربالگری را با موفقیت طی نکند، ممکن است برای ارزیابی دقیق مهارت های تولیدی و واجی ارجاع داده شود. غربالگری به طور گسترده ای در برنامه های (آموزش) پیش دبستانی، مدارس دولتی، بعضی دانشگاها و مدارس عالی و بیمارستان ها مورد استفاده قرارمی گیرد. اجرای این آزمون ها، بیشتر از چند دقیقه به طول نمی انجامد.

غربالگری خطای تلفظی در مقطع دبستان، معمولاً برای بچه های کودکستانی یا کلاس اولی انجام می شود. بعضی از گفتاردرمانگران، بچه های کلاس سوم را هم غربالگری می کنند، زیرا بر طبق موثق ترین اطلاعات در زمینه رشد مهارت های تولیدی و واجی انتظار می رود که اکثر کودکان کلاس سومی که سن تقویمی اکثر آن ها ۸ سال است، بر همه صداها تسلط یافته باشند.

غربالگری در مدارس عالی و دانشگاه ها، معمولاً برای دانشجویانی انجام می شود که برای مشاغل خاصی مانند آموزگاری، خبرنگاری رادیو و تلویزیون، شنوایی شناسی و آسیب شناسی گفتار و زبان، که در آن ها داشتن مهارت های ارتباطی کافی ضروری است، آماده می گردند. غربالگری در بیمارستان ها یا سایر مراکز پزشکی، معمولاً توسط تیمی متشکل از سایر متخصصان مثل فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگرها و پرستاران انجام می شود. در این مراکز، بیماران تازه بستری شده توسط آسیب شناس گفتار و زبان از لحاظ کفایت ارتباطی کلی غربالگری شده و در صورت نیاز جهت ارزیابی کامل ارجاع داده می شود.

آسیب شناسان گفتار و زبان نیز ممکن است برای تعیین لزوم ارزیابی کامل، برای مراجعین ارجاع داده شده، آزمون غربالگری وضعیت تولیدی و واجی را انتخاب نمایند. این امر ممکن است باعث صرفه جویی در وقت ارزشمند درمانگر شود، زیرا ارجاعاتی که توسط سایر متخصصان صورت می گیرد، اگر چه با نیت کمک به بیمار انجام می شود، اما لزوماً همواره بجا و درست نیست.

هدف از انجام آزمون های غربالگری خطای تلفظی ، ارزیابی سریع و آسانی از تولید صداهای گفتاری است. این آزمون ها معمولاً در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تکمیل می شوند و می توان آن ها را به کمک ابزارهای ارزیابی منتشر شده یا مقیاس های غیر استانداردی که آزمونگر یا گروهی از آزمونگران (مثلاً آسیب شناسان گفتار و زبانی که در مدارس دولتی یا بیمارستان کار می کنند) طراحی می کنند، اجرا نمود.

معرفی مرکز تبسم به عنوان بهترین گفتاردرمانی در اهواز

مرکز تبسم ضمن حضور متخصصین گوش و حلق و بینی مجرب، با حضور تیم قوی گفتاردرمان ، روانشناس با تجربه در اهواز ، در مسیر درمان اختلال تلفظی در کودکان و بزرگسالان آماده ارائه خدمات گفتاردرمانی و روانشناسی به مراجعین می باشد.

در بخش گفتاردرمانی و روانشناسی مرکز تبسم با حضور مجرب ترین گفتاردرمان های اهواز و روانشناسان مشاوره اهواز ، خدمات گفتاردرمانی در تمامی حوزه های اختلالات گفتار و زبان و مشاوره فردی و خانوادگی انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.