۲۹ آذر ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

لارنژیت و ارزیابی آسیب های حنجره با استروبوسکوپی

لارنژیت - مرکز تبسمدر فصل سرما به خاطر کاهش توان دفاعی بدن، کسانی که ناتوان تر هستند سریع تر به بیماری مبتلا شده و آن را به دیگران منتقل می کنند. در این بین بیماری های حنجره و گلو شیوع بیشتری دارند. لارنژیت به ورم حنجره گفته می شود که در صورت بروز سریع (در چند روز) لارنژیت حاد نامیده می شود و در صورت بروز آرام (در چند هفته) به آن لارنژیت مزمن می گویند که با عکس رنگی حنجره یا استروبوسکوپی قابل تشخیص است.

لارنژیت حاد

در این نوع از لارنژیت، با سرفه و درد گردن و تب و خشونت صدا خود را نشان می دهد. علت آن عفونت های ویروسی، بد به کار بردن حنجره در زمان گفتگو و آواز خواندن، استنشاق بخار و گازهای سمی یا داغ، خوردن مواد سوزاننده شیمیایی یا پریدن آن ها به داخل حنجره، عفونت باکتریایی مثل استرپتوکوک و دیفتری و سل و قرار گرفتن در هوای خیلی سرد است.

درمان لارنژیت حاد

پس از انجام استروبوسکوپی و گرفتن عکس رنگی از حنجره و تشخیص قطعی، برای درمان باید موارد زیر را رعایت کنید:

• استراحت در منزل و صحبت نکردن
  • کاهش سخن گفتن حتی به صورت پچ پچ
  • نوشیدن نوشیدنی های گرم
  • مصرف فراوان آب
  • دوری از دود سیگار
  • استفاده از بخور و رطوبت کافی
  • درمان آنتی بیوتیکی به دستور پزشک

لارنژیت مزمن

لارنژیت مزمن خود را با سرفه، خشونت صدا و سستی و خستگی در صدا نشان می دهد.

علل آن شامل طولانی شدن لارنژیت حاد، بد به کار بردن حنجره در هنگام گفتگو و آواز خواندن، سیگار کشیدن، سل، سیفلیس و سرطان می باشد.

درمان لارنژیت مزمن

این نوع از لارنژیت، با عفونت همراه است و درمان آن با نابودی علت و استراحت دادن به حنجره ممکن می شود. در نوعی از آن که کوردیت پولیپوئید نامیده می شود، جراحی با لیزر مورد نیاز است.

بهداشت حنجره، نکات و توصیه های عمومی

رعایت نکان بهداشتی زیر به سلامت حنجره و صدای شما کمک می کند و در درمان لارنژیت کمک کننده است:

• از مصرف سیگار و دخانیات بپرهیزید.
  • از مصرف الکل پرهیز کنید.
  • تا حد امکان از داد زدن و بلند صحبت کردن خودداری کنید؛ خصوصاً در زمان ابتلا به لارنژیت.
  • از صحبت کردن زیاد بپرهیزید. افرادی که به لحاظ شغلی ناچارند زیاد صحبت کنند، بهتر است تحت مشاوره گفتاردرمانی قرار گیرند تا در درازمدت دچار آسیب حنجره نشوند.
  • مایعات زیاد مصرف کنید. این مورد برای افرادی که خواننده هستند یا به لحاظ شغلی ناچارند زیاد صحبت کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • در صورتی که از سینوزیت مزمن، آلرژی یا مشکلات معده رنج می برید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورتی که به هر دلیل دچار گرفتگی یا خشونت صدا شده اید و مشکل شما بیش از دو هفته طول کشیده، حتماً به متخصص گوش و حلق و بینی جهت بررسی و معاینه حنجره مراجعه نمایید.
  • انجام استروبوسکوپی دوره ای برای افرادی که زیاد از حنجره خود استفاده می کنند و همچنین دجار لارنژیت شده اند، توصیه می شود.

معرفی مرکز تبسم

مرکز تبسم با حضور بهترین متخصص حنجره در اهواز ، مجهز بودن به بروزترین دستگاه های معاینه حنجره و استوروبوسکوپی در اهواز و حضور بهترین گفتاردرمانی در اهواز آماده پذیرش مراجعین می باشد.