۱۶ بهمن ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

ملاحظات مهم در تنظیم صدای سمعک و استفاده از آن

تنظیم صدای سمعک فرآیندی است که نیاز به صبر و حوصله فرد کم شنوا دارد. در جلسه تنظیم اولیه، سمعک به نرم افزار متصل شده و بر اساس ادیوگرام (نوار گوش) و نیازهای خاص شما تنظیم می شود.

صدای سمعک - مرکز تبسم

در روند ایجاد کم شنوایی فرد به تدریج صداهایی را نمی شنود و خود فرد از این تغییر و حذف آگاه نیست؛ صداهایی مثل صدای قدم ها یا موتور یخچال. با گذاشتن سمعک فرد این صداها را مجدداً می شنود و از نظر وی این صداها جدید و بلند به نظر می آیند و برای عادت کردن به آن ها به وقت نیاز دارد. مغز برای تشخیص اینکه کدام صداها غیر مفید است و نباید به آن توجه شود، به زمان نیاز دارد. این فرآیند و واکنش کاملاً طبیعی است. فرد به مرور یاد می گیرد که چطور با این صداها کنار آمده و در واقع به آن ها توجه نکند.

عادت کردن به سمعک:

حتی با وجود بهترین تنظیم ها، اولین تجربه صدای سمعک کمی غیر عادی به نظر می رسد. گوش شما که مدتی کم شنوایی داشته و از شنیدن بسیاری از اصوات محیط محروم بوده، دوباره با صداهایی مواجه می شود که در محیط وجود دارند؛ اما شما فراموششان کرده بودید و به شنیدن آن ها عادت ندارید. عادت کردن به سمعک زمان بر است. برخی از افراد به یک یا دو روز و برخی به چند هفته و برخی به چند ماه برای عادت پذیری نیاز دارند. نکته مهم این است که حتماً باید از سمعک استفاده شود، حتی اگر برای چند ساعت باشد و به مرور ساعت استفاده را نسبت به روز قبل بیشتر کرد تا وقتی که به صورت تمام وقت استفاده شود. سعی کنید با استفاده از سمعک در محیط های ساکت و مکالمات رو در رو شروع کنید. در برخی افراد شنیدن صداهای تازه و جدید، بسیار خسته کننده است؛ لذا در ابتدا باید به تدریج از سمعک استفاده کرد، یعنی زمان به کارگیری این وسیله را اضافه نمود تا زمانی که بتوان در تمام طول روز از سمعک استفاده کرد.

به مرور که محیط های استفاده را بیشتر و متنوع تر می کنید، از نویز زمینه محیط (صداهای محیطی) دلسرد نشوید و همچنین بگذارید اطرافیان شما بدانند که از سمعک استفاده می کنید تا بتوانند به شما در پروسه عادت پذیری و استفاده در محیط های پر سروصدا و چالشی کمک کنند. برای تمرین بیشتر می توانید سعی کنید صداهای محیط را مکان یابی کنید.

برای عادت پذیری بهتر انجام جلسات تربیت شنیداری و گفتاردرمانی پیشنهاد می شود. گفتاردرمان فردی است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

نکاتی جهت عادت کردن به صدای سمعک:

  • در یکی دو روز اول فقط سمعک را ۳-۲ ساعت در روز و در منزل استفاده کنید.
  • ساعات استفاده از سمعک را به تدریج افزایش دهید.
  • در هفته دوم و سوم می تونید تمام وقت از سمعک استفاده کنید، ولی باز هم در محیط خانه استفاده شود.
  • پس از گذشت ۳ هفته و با عادت کردن به صدای آن، باید جهت تنظیم دوم به شنوایی شناس خود مراجعه نمایید تا طبق گزارشات شما و گفتاردرمان در این ۳ هفته استفاده از سمعک، آن را تنظیم مجدد نماید.

دقت داشته باشید که:

  • سمعکی را استفاده کنید که برای گوش شما تجویز و تنظیم شده باشد. چنانچه سمعک بر اساس کم شنوایی شما درست تجویز و تنظیم نشده باشد، نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه می تواند به شنوایی شما آسیب بزند.
  • برای کسانی که در هر دو گوش از سمعک استفاده می کنند، مهم است که از سمعک درست برای هر گوش استفاده نمایند. چون قدرت هر سمعک بسته به میزان کم شنوایی آن گوش ممکن است متفاوت باشد. برای این منظور یک علامت آبی (برای گوش چپ) و یک علامت قرمز (برای گوش راست) بر روی سمعک شما نصب می شود. این علامت رنگی ممکن است بر روی بدنه سمعک یا داخل درب باتری آن قرار بگیرد.
  • اگر از کیفیت صدای سمعک راضی نیستید، باید توجه داشته باشید که سمعک های دیجیتال و هوشمند برای انواع و اشکال مختلف کم شنوایی قابل تنظیم هستند. اما برای رسیدن به یک تنظیم خوب و مناسب، ممکن است نیاز به چند بار مراجعه به شنوایی سنجی وجود داشته باشد. پس حوصله، صبر و همکاری شما برای تنظیم سمعکتان ضروری است.

 

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع سمعک اهواز

در مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان خدماتی مثل تجویز و تنظیم صدای سمعک ، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.