۸ مهر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

هفته جهانی ناشنوایان

هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر ، « روز جهانی ناشنوایان » نام گذاری شده است و هفته منتهی به این روز را « هفته جهانی ناشنوایان » می نامند. هدف از این نام گذاری، ارتقاء فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

هفته جهانی ناشنوایان - مرکز تبسم

شعار امسال هفته جهانی ناشنوایان «حق زبان اشاره برای همه» می باشد.

زبان اشاره

سخن گفتن، یکی از ویژگی های ممتاز بشری است. انسان از راه سخن گفتن با دیگر افراد جامعه رابطه برقرار می کند، می فهمد و می فهماند. ناشنوایانی که به دلایلی نتوانستند از وسیله کمک شنیداری خود بهره کافی را ببرند و رشد گفتاری مناسبی ندارند، می کوشند به شیوه ای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند. زبان اشاره، زبان ارتباط ناشنوایان است که سبب می شود این افراد با یکدیگر و دیگران ارتباط برقرار کنند. قانون مدنی کشور ایران، در سال ۱۳۰۷ این زبان را به عنوان وسیله ای برای تفهیم و تفاهم به رسمیت شناخت. نخستین کسی که زبان اشاره را در ایران به وجود آورد، استاد جبّار باغچه بان بود. گفته می شود زبان اشاره، از زمان بقراط حکیم برای ناشنوایان مرسوم بوده است.

نخستین معلم گل های خاموش

استاد جبار باغچه بان یکی از خادمان پرتلاش فرهنگ ایران و به معنای واقعی کلمه معلم بود. زنده یاد باغچه بان در سال ۱۲۹۸ آموزگاری را آغاز کرد. وی نخستین مؤسس کودکستان ناشنوایان در تبریز بود. باغچه بان، اولین شخصی است که در ایران، آموزش شنیداری و دیداری را به دستگاه آموزش کشور وارد کرد و برای نخستین بار به فکر آموزش و تربیت کودکان ناشنوا افتاد. او ابتدا با مخالفت های شدید وزارت فرهنگ وقت رو به رو شد؛ ولی با تلاش و پشتکار فراوان، در یک سال موفق شد به سه کودک ناشنوا، خواندن و نوشتن بیاموزد. استاد باغچه بان، نخستین دبستان ناشنوایان را در چهارراه حسن آباد تهران، در خانه ای محقر تأسیس کرد  و روش آموزش الفبای دستی را اختراع کرد. همچنین در حین تعلیم و تربیت به روش دیگری دست‌ یافت که امروزه آن روش به نام روش ترکیبی معروف است و با گذشت این همه سال به عنوان مترقی‌ترین روش در مدارس سراسر کشور استفاده می‌شود.

رشد مناسب شنوایی و گفتار

در مواردی که تشخیص زودهنگام و استفاده از وسیله کمک شنیداری مناسب (سمعک، کاشت حلزون و …) و توانبخشی شنوایی و گفتار به موقع صورت گیرد، مهارت های شنیداری، زبان و گفتار فرد متناسب با همسالان خود رشد کرده و نیازی به استفاده از زبان اشاره نیست.

در صورت شک به مشکل شنوایی کودک خود در اسرع وقت به شنوایی سنجی مراجعه کرده و با بهره گیری از وسیله کمک شنوایی مناسب و خدمات توانبخشی شنوایی و گفتاردرمانی به رشد مهارت های شنوایی و زبان و گفتار او کمک کنید.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز تمامی مدل های سمعک ( سمعک نامرئی، سمعک های داخل گوشی  ، سمعک دیجیتال و فراهوشمند با قابلیت بلوتوث و اتصال به موبایل) ارائه می گردد. برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک اینجا کلیلک کنید.

در این مرکز خدماتی مثل تجویز سمعک برای نوزادان ، کودکان و بزرگسالان، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.