۲۷ بهمن ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

پاپیلوما (Papilloma) ضایعه تار صوتی

پاپیلوما توده زگیل مانند تارهای صوتی است (با شکلی شبیه به میوه تمشک و سطحی نامنظم و دانه دانه) که با عامل ویروسی ایجاد می گردد و ممکن است در جاهای مختلف بدن دیده شود. این ضایعه در حنجره به وسیله استروبوسکوپی یا عکس رنگی حنجره قابل تشخیص است.

پاپیلوما - مرکز تبسم

ویروس پاپیلوما ممکن است از فردی به فرد دیگر، حتی از طریق تماس انتقال یابد. البته نمی توان گفت به محض تماس با فرد ناقل ویروس، توده پاپیلوماتوزیس در فرد مقابل رشد کند.

رشد این توده احتمالاً به دلیل واکنش و تقابل میان ویروس عامل پاپیلوما و میزان توانایی سیستم ایمنی بدن فرد باشد (صداسازی و استفاده از تارهای صوتی هیچ تأثیری روی رشد و وضعیت توده ندارد).

شیوع پاپیلوما معمولا ًدر کودکان و نوجوانان بیشتر است و در بزرگسالان به شدت کودکان نیست.

پاپیلوما عمدتاً باعث خرابی صدا (بدون درد)، خشونت و تغییر ضخامت تارهای صوتی می گردد و اگر از رشد آن جلوگیری نشود، با رشد بی رویه حتی باعث انسداد مجرای تنفسی نیز می گردد.

پاپیلوما توده ای سطحی است که روی مخاط بافت رشد می کند. بنا به دلایل نامشخص رشد آن روی تارهای صوتی بسیار شایع است. اگرچه پاپیلوما به بافت های اطراف خود نیز سرایت می کند و معمولاً در چند نقطه به طور همزمان رشد می کند؛ ولی در بزرگسالان تنها روی تارهای صوتی دیده می شود و گاهی با پولیپ تارهای صوتی اشتباه گرفته می شود.

در بسیاری از موارد با آسیب سیستم ایمنی بدن، پاپیلوما در خارج از حنجره و جاهای دیگر بدن مانند گلو و ریه رشد می کند.

درمان پاپیلوما

هیچ روش درمانی معتبر و موثقی برای درمان پاپیلوما وجود ندارد؛ ولی جراحی یکی از روش های رایج برای درمان پاپیلوما می باشد.

جلوگیری از رشد مجدد آن تقریباً غیرقابل پیش بینی است. اما گاهی در بزرگسالان، با برداشتن پاپیلوما و درمان های دارویی بعد از جراحی، امکان بازگشت و رشد مجدد آن تا حد زیادی کاهش می یابد و شاید این موضوع به دلیل توانایی بیشتر سیستم ایمنی بدن در افراد بزرگسال است.

اگر این ضایعه بعد از جراحی دوباره عود کند، این بار جراحی در منطقه وسیع تری نسبت به قبل (که گاهی همراه با آسیب به تارهای صوتی واختلالات صوتی است) انجام می شود.

در بیمارانی که چند بار تحت جراحی قرار گرفته اند، بررسی های منظم دوره ای با استروبوسکوپی یا عکس رنگی حنجره پیشنهاد می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از روش ها و داروهای مختلف نیز یکی از روش هایی است که بر اساس یافته های جدید در کنترل و ممانعت از رشد این ضایعه مفید است.

معرفی مرکز استروبوسکوپی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی و متخصص حنجره فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا تبدیل کرده است.