۵ تیر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

پولیپ تار صوتی

پولیپ تار صوتی، که غالباً یک طرفه است، معمولاً در دو سوم قدامی تارهای صوتی یعنی در همان محل گره ها (ندول ها) به وجود می آیند.

پولیپ تار صوتی - مرکز تبسم

پولیپ ها و ندول ها نتیجه پر کاری تارهای صوتی هستند، که شباهت هایی با یکدیگر دارند. در پولیپ تار صوتی، ضایعه معمولاً نرم و اغلب پر از مایع است و در لبه درونی تارهای صوتی ایجاد می شود. چون نرم است، غشای بافت تار صوتی طرف مقابل را تحریک نمی کند (در عوض، در ندول تارهای صوتی، معمولاً ضایعه به صورت دوطرفه دیده می شود).

برخلاف ندول ها، که از تحریک ممتد یا مزمن تارهای صوتی به وجود می آیند، پولیپ ها اغلب بر اثر یک عامل در صداسازی ایجاد می شوند. برای مثال، ممکن است بیمار خیلی صدا تولید کرده باشد، مثلاً یک روز عصر زیاد جیغ زده باشد، که این کار روی غشای تارهای صوتی، در محلی که حداکثر تماس را با یکدیگر دارند، مقداری خون ریزی ایجاد می کند. بر اثر تحریک ناشی از چنین خون ریزی ای، پولیپ تار صوتی تشکیل می شود و سرانجام به صورت توده ای پر از مایع در می آید. هنگامی که پولیپ کوچکی تشکیل شده باشد، هر گونه بد و نادرست به کاربردن ممتد صدا، منطقه را تحریک می کند و باعث رشد آن پولیپ می شود.

پولیپ ها، که ممکن است دارای پایه پهن یا گردن باریک باشند، معمولاً در لبه درونی تار صوتی آسیب دیده به وجود می آیند. کلین ساسر (۱۹۷۹) توصیف بسیار خوبی از پولیپ ها، پیدایش و درمان آن ها ارائه کرده است. او پولیپ ها را ضایعات ((ژله مانندی)) توصیف می کند که با جراحی درمان می شوند.

تشخیص پولیپ تار صوتی

وجود هر گونه ضایعه روی تار های صوتی ممکن است باعث گرفتگی یا نفس آلودگی صدای فرد شود. برای تشخیص قطعی پولیپ تار صوتی استروبوسکوپی یا عکس رنگی حنجره پیشنهاد می شود که توسط گفتاردرمان انجام می گردد. در پایان مطلب به معرفی مراکز استروبوسکوپی پرداخته می شود.

روش های درمان پولیپ تار صوتی

جراحی پولیپ تار صوتی

هدف جراحی نوین این است که لایه سطحی تار صوتی (پروپریا) را، تا آنجا که امکان دارد، سالم نگه دارد و در لبه تار صوتی حتی الامکان شکاف کوچکی ایجاد کند. بنابراین، استفاده از روش جراحی پیوند ریز بسیار رایج است. در این روش، لبه مخاط را بالا می برند، و کیسه مواد ژله ای را با مکش در می آورند و سپس لبه مخاط را در جای خود قرار می دهند. این روش به روش های قدیمی برتری دارد.

روش جدید دیگر، برش اپی تلیال است. در این روش، بین پولیپ و لایه سطحی پروپریای طبیعی باقیمانده، با کمترین آسیب ممکن به اپی تلیوم، برشی میکروسکوپی ایجاد می کنند.

جراحی لیزری گاز کربنیک که یکی دیگر از درمان های انتخابی با عمل جراحی، برای پولیپ های تار صوتی است، هنوز جای بحث دارد. تعدادی از پژوهشگران بر این باورند که استفاده از لیزر برای ضایعات بافتی دارای پایه پهن، به مخاط پوشاننده لبه مرتعش شونده تار صوتی آسیب زیادی وارد می کند. برخی دیگر معتقدند بین نتایج بالینی جراحی با برش میکروسکوپی و جراحی با لیزر گاز کربنیک تفاوتی وجود ندارد.

صدا درمانی

بوچایر و کرنات می گویند: ((پافشاری ما بر صدا درمانی، برای تمام بیماران مبتلا به پولیپ، به این دلیل است که تاکنون یک مورد از بازگشت دوباره این بیماری را  ندیده ایم)).

منظور از صدا درمانی جلسات گفتار درمانی می باشد که توسط آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمان) انجام می شود.

مادامی که علل ایجاد کننده پولیپ تار صوتی ناشناخته باقی بماند و از به وجود آمدن بیشتر آن ها نتوان پیشگیری کرد، پولیپ ها غالباً پس از عمل جراحی عود می کنند. با صدا درمانی و تلاش برای استفاده مناسب تر از سازوکار حنجره، پولیپ ها را می توان به طور دائمی از بین برد. حتی خوانندگان حرفه ای را دیده ایم که، پس از جراحی، به کمک صدا درمانی و رعایت بهداشت صدا و اصلاح شیوه آواز خواندن، به حرفه خود برگشته اند.

ما صدا درمانی را نخستین روش درمان پولیپ پایه پهن می دانیم و چنانچه با این روش موفق به ایجاد صدای دلخواه نشویم، از جراحی استفاده می کنیم. این دیدگاه به کمک پژوهش جدیدی که زیتلس و همکاران انجام داده اند، تأیید شده است. آن ها معتقدند درمان موفقیت آمیز ضایعات تارهای صوتی به گزینش سنجیده بیمار، مشاوره، جراحی بسیار دقیق، و توانبخشی فشرده صدا بستگی دارد.

صدای بیماران دچار پولیپ تار صوتی ، به صورت گرفتگی (دیسفونی) شدید مشخص می شود. تار صوتی طبیعی با بسامد خاصی به ارتعاش در می آید و ضایعات روی تار صوتی آسیب دیده ارتعاش آن را شدیداً کاهش می دهد و باعث می شود صدایی گرفته و نفس آلود بشنویم، که غالباً به صاف کردن ممتد گلو نیاز دارد (یا اینکه بیمار به اشتباه این گونه فکر می کند).

در صدا درمانی، باید هر گونه استفاده بد و نادرست صدا را تشخیص و آن را کاهش داد و به بیمار کمک کرد تا با انواع روش های تسهیل کننده تولید صدا، بهترین صدا را تولید کند.

معرفی مرکز استروبوسکوپی و گفتاردرمانی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی و متخصص حنجره اهواز فعالیت می نماید و عکس رنگی حنجره را در اسرع وقت در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا از جمله پولیپ حنجره و ارائه جلسات صدا درمانی تبدیل کرده است.