۲۱ آذر ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

پیر صوتی / تشخیص آسیب های حنجره با استروبوسکوپی

استروبوسکوپی حنجره در اهواز - مرکز تبسمدر این مطلب به توضیح پیر صوتی و نشانه های آن در استروبوسکوپی حنجره پرداخته می شود.

چه ارتباطی بین افزایش سن و تغییر صدا وجود دارد؟

استروبوسکوپی چگونه به تشخیص پیر صوتی کمک می کند؟

افزایش سن تأثیر مستقیمی بر وضعیت آناتومیک تارهای صوتی و عملکرد آن ها دارد. اول اینکه باعث از بین رفتن عضله تار صوتی و کاهش ضخامت آن می شود (آتروفی تار صوتی) و دوم اینکه باعث ضعیف شدن و از بین رفتن مخاط نرم تار صوتی می گردد؛ این در حالی است که مخاط نرم باعث ارتعاش تار صوتی می شود.

سفت شدن و کاهش انعطاف پذیری تارهای صوتی عواملی هستند که عمدتاً باعث ایجاد پیر صوتی می گردند و این امر در افراد مختلف، متفاوت است.

 

 

استروبوسکوپی حنجره در اهواز - مرکز تبسم

نشانه های پیر صوتی در استروبوسکوپی حنجره

عموماً نازک شدن ۲/۳ قدامی تار صوتی (بخش اصلی تار صوتی در تولید صدا) از مشخصات اصلی آناتومیک تارهای صوتی در پیر صوتی است. صدای فرد نیز عمدتاً ضعیف و نفس آلود است؛ چون تغییرات عمده ای در کیفیت ارتعاش تارهای صوتی به وجود آمده است.

در حالت طبیعی لبه تارهای صوتی در خط وسط (Mid line) کشیده شده و در دو انتها به غضروف های حنجره چسبیده است. آتروفی عضلات و نازک شدن بافت ارتعاش کننده تارهای صوتی باعث دالبری شکل شدت تارهای صوتی می شود.

در تصاویر رنگی استروبوسکوپی حنجره ، تارهای صوتی آتروفیک و نازک و غضروف ها خشن و برجسته دیده شده و گاهی اوقات با توده های تارهای صوتی مانند پولیپ، ندول و یا کیست اشتباه گرفته می شوند.

 

در حین صداسازی لبه تارهای صوتی به دلیل لاغری و آتروفی عضلات در خط وسط به یکدیگر نمیرسند که این امر باعث ایجاد گپ (gap) بین تارهای صوتی می گردد.

روش های درمان پیر صوتی

تا چند سال پیش بسیاری از جراحان بر اساس استروبوسکوپی حنجره فکر می کردند با تقویت و اصلاح ضخامت تارهای صوتی مانند تزریق کلاژن و چربی می توان کیفیت صدای بیمار را کاملاً بهبود بخشید. امروزه دریافته اند که اگر چه درمان هایی نظیر تزریق می تواند به بهبود کیفیت صدا کمک کند؛ ولی راه حل اصلی به شمار نمی رود، چون که این اختلال (آتروفی تار صوتی) به دلیل آسیب چند عضله اتفاق می افتد، که به خوبی در تصاویر استروبوسکوپی مشخص است.

معمولاً روش های درمان متکی بر ترکیبی از صوت درمانی (گفتاردرمانی) و تزریق می باشد. اگر صوت درمانی به تنهایی برای بهبود کیفیت صدا کافی نباشد، آن گاه تزریق به بیمار پیشنهاد می شود تا وضعیت آناتومیک تارهای صوتی در استروبوسکوپی حنجره اصلاح شده و تارهای صوتی حین صداسازی بهتر بسته شوند.

مرکز تبسم با مجهز بودن به بروزترین دستگاه معاینه حنجره و حضور پزشکان مجرب گوش و حلق و بینی و گفتاردرمان های با تجربه در زمینه درمان مشکلات صدا آماده پذیرش مراجعین می باشد.