۲۱ دی ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

چه افرادی در ریسک مشکلات حنجره هستند؟

مشکلات حنجره - مرکز تبسمدر این مطلب به توضیح مشکلات حنجره و علائم و درمان آن پرداخته شده و در ادامه مرکز تبسم به عنوان بروزترین مرکز بررسی حنجره و استروبوسکوپی اهواز معرفی می شود.

یکی از وظایف اصلی حنجره ایجاد صوت می باشد این عضو علاوه بر ایجاد صوت وظیفه محافظت از ریه در جلوگیری از ورود مواد غذایی به آن و همچنین محل عبور هوا به ریه را به عهده دارد.

از این جهت علائم بیماری های حنجره شامل اختلال در کیفیت صوت و تنگی نفس بطور عمده می باشد.

انواع مشکلات حنجره

بیماری های حنجره به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر دو مورد پرداخته می شود.

مشکلات خوش خیم حنجره

مشکلات حنجره - مرکز تبسمدر فرم خوش خیم آن که عمدتاً در صورت استفاده غیرحرفه ای از حنجره و یا بیماری های عفونی ویروسی و طیف وسیعی از بیماری های دیگر است.

معلمین، خوانندگان، مداحان، دوره‌گردان و کسانی که پرحرف هستند، اگر زمانی که تغییر صدا پیدا می‌کنند به کارشان ادامه دهند، روی تارهای صوتیشان برآمدگی ایجاد می‌شود که با گرفتگی صدا همراه خواهد بود.

این مورد از مشکلات حنجره یک عارضه خوش خیم است که با یک یا دو هفته استراحت بهبود می‌یابد؛ اما اگر ادامه یافت در مرحله بعد، درمان آن به صورت جراحی با لیزر و یا جراحی میکروسکوپی انجام خواهد شد.

مشکلات بد خیم حنجره

مهم ترین مشکلات بد خیم حنجره، سرطان های حنجره است که متأسفانه به دلیل مصرف بیش از حد سیگار رو به افزایش است و در صورت عدم مراجعه زودرس بیماران در جراحی های آن مجبور به خارج کردن کل حنجره به خاطر نجات جان بیماران خواهیم شد.

تومورهای بدخیم جز تومورهای شایع سر و گردن است که معمولاً شیوع سنی بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی دارند.

در دهه های گذشته ابتلای مردان به این نوع از مشکلات حنجره ، نسبت به زنان ۱۵ برابر بوده است. سال های اخیر مطابق آمار جهانی این نسبت به ۴ برابر رسیده است؛ یعنی در مقابل هر ۴ مرد یک نفر زن در معرض ابتلا قرار دارد.

علت این تغییر فاحش در چند دهه اخیر بیشتر وارد شدن خانم ها در محیط‌های اجتماعی است که این امر باعث تماس بیشتر آن ها همانند مردان با محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی است.

مشکلات حنجره - مرکز تبسمریسک فاکتور بعدی در ابتلا به تومور حنجره، استفاده از سیگار است. مصرف الکل و مشروبات الکلی نیز از فاکتورهای مهم دیگر به حساب می‌آید. به بیان دیگر کسانی که هم سیگار می‌شکند و هم مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، ریسک ابتلا به سرطان حنجره در آن ها تشدید می‌شود. همچنین گفته می‌شود کسانی که یک سرطان در نقطه دیگر بدن دارند، ابتلا آن ها به دومین سرطان، می‌تواند سرطان حنجره باشد.

 تومور روی تارهای حنجره جزء شایع‌ترین نوع سرطان حنجره است و تومورهای بالا و زیر این تارها در دراجات بعدی شیوع قرار می گیرند.

عمده علائم ابتلا به این بیماری را در گروه اول گرفتگی صدا است. هر فردی که سن بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی داشته باشد، اگر بدون علت خاصی دچار گرفتگی صدا شود و این گرفتگی بیش از یک یا دو هفته به طول بیانجامد، باید برای معاینه حنجره مراجعه کند و به صورت دوره ای استروبوسکوپی ( عکس رنگی حنجره ) و معاینات ناحیه سر و گردن توسظ متخصص حنجره انجام شود.

درمان مشکلات حنجره

نوع درمان بسته به اینکه بیمار در چه مرحله‌ای از بیماری است، متفاوت می باشد. در واقع یک اصل در کل سرطان‌ها صادق است و آن این است که هر چه بیمار زودتر برای تشخیص مراجعه کند، درمانش بهتر است.

باید توجه داشت که شایع‌ترین نوع سرطان حنجره، سرطان تارهای حنجره است و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمانشان از طریق رادیوتراپی تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش خواهد بود.

معرفی مرکز استروبوسکوپی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان در اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا تبدیل کرده است.