۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

چه افرادی در ریسک آسیب های صوتی هستند؟

اثبات داده های مربوط به میزان هنجار آسیب های صوتی به چند دلیل مشکل است. مثلاً بر اثر سرماخوردگی صدا به طور موقت دستخوش اختلال می شود؛ زیرا سرماخوردگی ارتعاش بافت حنجره را تغییر می دهد و ممکن است سینوس های طنینی را با مخاط عفونی پر کند. همه تقریباً تغییر صدا بر اثر سرماخوردگی را در زندگی خود تجربه کرده اند (چه از نوع اختلال در آواسازی باشد و چه اختلال در طنین). برخی دیگر نیز بر اثر حساسیت ها دستخوش چنین تغییراتی در صدایشان می شوند.

آسیب های صوتی

بنابراین اگر از ما بخواهند با در نظر گرفتن تعدا زیادی از افراد جامعه میزان شیوع اختلالات صدا را در گذشته و حال تعیین کنیم، این میزان را باید تقریباً صد در صد گزارش کنیم. البته داده های مربوط به چنین میزان شیوعی بی معنی است. ولی اگر بخشی از جامعه مثل خلبان ها را انتخاب کنیم و موارد ابتلا به گرفتگی صدا را در دوره ای خاص در گذشته مشخص کنیم، آن گاه می توانیم میزان شیوع را در آن گروه برآورد کنیم. اگر صدا ی خلبان ها را با صدای گروه های غیرخلبان (مثلاً از نظر سن و جنس) مقایسه کنیم این داده ها معنی دارتر می شوند.

بر اساس پژوهش های مربوط به میزان شیوع آسیب های صوتی در گذشته، ۶ تا ۹ درصد دانش آموزان دبستانی به اختلالات صدا مبتلا هستند و فقط حدود ۱ درصد آنان تحت درمان قرار دارند. این یافته ها با تجربه مشترک درمانگرانی که در مدرسه ها کار می کنند، مبنی بر اینکه میزان شیوع اختلالات صدا در دانش آموزان مدرسه بیشتر از تعداد بیمارانی است که می بینند، سازگاری دارد. در مورد میزان شیوع اختلالات صدا در دانش آموزان دوره راهنمایی داده های اندکی در دسترس است.

بررسی گروه های ویژه نظیر معلم ها که از صدایشان زیاد استفاده می کنند، میزان شیوع بالاتری از آسیب های صوتی را در این گروه ها نشان می دهد. در یکی از پژوهش ها روی معلمان نشان داده شده است که در گذشته بیش از ۲۰ درصد معلم ها به دلیل اختلالات صدا شغل خود را از دست داده اند. در حالی که هیچ یک از افراد گروه غیر معلم به دلیل مشکلات صدا شغل خود را از دست نداده بودند. گروه معلم ها به طور متوسط دارای دو یا چند نشانه در صدا بودند، در حالی که در گروه غیر معلم ها هیچ نشانه ای در صدا گزارش نشد. از میان مواردی که بررسی شده اند، به نظر می رسد تدریس چزء مواردی باشد که بالاترین خطر ابتلا به اختلالات صدا را داراست. بر اساس پژوهش های انجام شده ۷۵ درصد معلمان و ۱۱ درصد غیر معلم ها بر این باورند که بر اثر مشکلات در صدا، تعاملات اجتماعی شان به طور نامطلوبی دستخوش اختلال شده است. در پژوهشی دیگر اغلب معلمین مورد بررسی گزارش کردند که مشکلات صدایشان تأثیر تدریس آن ها را محدود کرده و منشأ دائمی فشار روانی یا ناکامی آن ها بوده است.

علاوه بر دانش آموزان و معلمان گروه های دیگری که در ریسک آسیب های صوتی هستند عبارتند از: فروشندگان (به علت بلندی بیش از حد صدا)، خوانندگان (عموماً به علت عدم رعایت اصول موسیقیایی)، افرادی که سبک زندگی نامناسبی دارند ( به علت استرس، مصرف الکل و دخانیات، در معرض مواد شیمیایی بودن و …).

با ارزیابی بهنگام و تیمی توسط متخصص گوش و حلق و بینی و آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمان (با اتجام استروبوسکوپی ) می توان از آسیب های شدید حنجره جلوگیر کرد.

معرفی مرکز استروبوسکوپی در اهواز و درمان آسیب های صوتی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان در اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.