۲۱ شهریور ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

کاشت ساقه مغز

در این مطلب با کاشت ساقه مغز آشنا خواهید شد.

کاشت ساقه مغز 1 - مرکز تبسم

مسیر سیستم شنوایی از دو بخش محیطی و مرکزی تشکیل شده است. بخش محیطی شامل گوش خارجی و گوش میانی و گوش داخلی و عصب شنوایی و بخش مرکزی شامل ساقه مغز و قشر شنوایی در مغز می باشد. این دو بخش به صورت سیستم یکپارچه ای عمل می کنند که در نهایت هدف آن ها رسیدن سیگنال صوتی به قشر شنوایی در مغز و درک اصوات و ویژگی های مختلف آن است و اگر در این مسیر مشکلی به وجود آید، این هدف محقق نمی شود.

در مواردی که آسیب در بخش هایی از جمله حلزون گوش و بخش های خارجی تر سیستم شنوایی باشد، بسته به میزان مشکل و عوامل بسیار مختلف استفاده از سمعک و یا کاشت حلزون شنوایی پاسخگوی نیاز بیمار می باشند. اما در صورتی که به هر دلیلی حلزون گوش قابلیت لازم را نداشته و ساختارهای حلزون به طور مناسب موجود نباشند و قابلیت عمل کاشت حلزون را نداشته باشد؛ از جمله در مواردی مثل مننژیت یا عدم کارایی عصب شنوایی در موارد قطع عصب در نتیجه جراحی یا تومور یا موارد فقدان مادرزادی حلزون و عصب گوش، مداخله در بخش مرکزی تر سیستم شنوایی به نام ساقه مغز شنوایی انجام می شود.

کاشت ساقه مغز 2 - مرکز تبسم

روند کاشت ساقه مغز

در روش کاشت ساقه مغز (Auditory Brainstem  Implant (ABI الکترود مربوطه در هسته های ساقه مغز قرار داده می شوند. بخش دیگری که وظیفه جمع آوری اصوات را بر عهده دارد، پشت گوش قرار می گیرد و اصوات را به بخشی در زیر پوست ارسال می کند. در این مرحله رمز گشایی صورت گرفته و از طریق سیمی این سیگنال به الکترود مربوطه فرستاده می شود.

این پروتز، شنوایی را به طور کامل برنمی گرداند؛ اما تا حد زیادی آگاهی فرد را از اصوات محیطی و گفتاری بالا می برد و لب خوانی را تسهیل می کند؛ درنتیجه به  فرد در بهبود مهارت های ارتباطی کمک زیادی خواهد کرد.

بعد از عمل جراحی، پس از گذشت مدت زمانی مشخص به علت اینکه اصوات کاملاً متفاوت از شنوایی طبیعی شنیده می شوند،  لازم است فرد در کلاس های تربیت شنیداری و گفتاردرمانی شرکت کند تا بتواند درک بهتری از اصوات دریافتی داشته باشد.

 

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع شنوایی سنجی و گفتاردرمانی اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات شنوایی سنجی و تجویز سمعک و توانبخشی شنیداری و پرسنل مجرب ، تمامی خدمات مربوط به شنوایی را به بهترین نحو در اهواز ارائه می دهد.

همچنین در بخش گفتاردرمانی مرکز تبسم با حضور چند تن از بهترین گفتاردرمان اهواز ، خدمات گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.