۱۷ آذر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

کم شنوایی در شکاف کام

در این مطلب به توضیح کم شنوایی در شکاف کام به عنوان یکی از عوارض شکاف کام در کودکان و بزرگسالان پرداخته می شود.

کم شنوایی در شکاف کام - مرکز تبسم

ناهنجاری های مادرزادی سر و گردن یکی از شایع ترین ناهنجاری ها در نوزادان است. از بین این ناهنجاری ها شکاف کام و لب (شکاف های دهانی) شایع ترین می باشد، که در آن بافت لب و دهان در خلال تکامل جنینی به خوبی تشکیل نشده است.

شیوع کم شنوایی در شکاف کام بسیار بالا است و به علت عملکرد ناقص شیپور استاش در این کودکان، میزان بروز اتیت مدیا (عفونت گوش میانی) در این گروه، حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد گزارش شده است.

شیپور استاش و کم شنوایی در شکاف کام - مرکز تبسم

عضلات سقف دهان (کام) مسئول باز و بسته کردن دهانه شیپور استاش در گوش هستند. شکاف کام موجب نقص ماهیچه های کام و درنتیجه باعث اختلال در عملکرد شیپور استاش می شود. این اختلال باعث پرده تمپان (پرده گوش) فرو رفته، تهویه ناکافی گوش میانی، ترشح مایع در گوش میانی و کم شنوایی در شکاف کام می شود و در ادامه اتیت مدیا یا عفونت گوش میانی می شود.

شکاف کام به دو صورت دیده می شود: بارز و زیرمخاطی. مشکلات مربوط به گوش و کم شنوایی در حالت زیرمخاطی بیشتر دیده می شود. حالت بارز در هنگام تولد قابل تشخیص است؛ اما حالت زیرمخاطی ممکن است تا سال ها قابل تشخیص نباشد. کم شنوایی در شکاف کام معمولاً در محدوده سنی ۳ تا ۸ سال بیشتر دیده می شود و میزان ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در این محدوده سنی افزایش می یابد.

بنابراین بهتر است این کودکان هر ۶ ماه تا ۲ سال یک بار به شنوایی سنجی مراجعه کنند تا توسط شنوایی شناس چک شوند و بررسی گردد آیا مایعی در گوش وجود دارد یا نه؟

در صورت وجود کم شنوایی، عفونت یا ناراحتی در کودکان شکاف کام، استفاده از لوله تهویه یا میرنگوتومی در ۶ ماه اول زندگی ضروری است تا بطور مداوم مایع داخل گوش میانی تخلیه شود.

درمان کم شنوایی در شکاف کام

در این کودکان درمان پزشکی و جراحی بر حسب مورد در اولویت قرار دارد و در صورت عدم پاسخ به درمان های پزشکی، تجویز سمعک کمک کننده است.

چنانچه نسبت به مشکلات شنوایی این کودکان بی توجهی شود، می تواند باعث کاهش دریافت اصوات از محیط شده و نهایتاً منجر به تأخیر در یادگیری گفتار و زبان گردد.

صحبت کردن کودکان مبتلا به این ناهنجاری ها با مشکلاتی روبروست. شکاف می تواند باعث شود کودک صدای خیشومی (تودماغی) غیر قابل فهمی ایجاد کند. به همین دلیل در سن شش ماهگی و سپس ۲ – ۱/۵ سالگی کودک باید جهت ارزیابی مهارت های گفتار و زبان و همچنین آموزش به والدین برای کمک به فرزندشان توسط آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمان ویزیت شود.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع شنوایی سنجی اهواز

مرکز تبسم ضمن حضور متخصصین گوش و حلق و بینی مجرب، با حضور تیم قوی شنوایی شناس ، گفتاردرمان ، روانشناس با تجربه در اهواز ، در مسیر درمان شکاف کام ، آماده ارائه خدمات شنوایی شناسی ، گفتاردرمانی ، روانشناسی به مراجعین می باشد.

بخش شنوایی شناسی این مرکز یکی از مجهزترین و بهترین مراکز شنوایی شناسی اهواز می باشد که در آن خدماتی همچون انجام کلیه تست های شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک ، فروش اقساطی سمعک ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی سمعک و دستگاه کاشت حلزون انجام می شود.

در بخش گفتاردرمانی و روانشناسی مرکز تبسم با حضور مجرب ترین گفتاردرمان های اهواز و روانشناسان مشاوره اهواز ، خدمات گفتاردرمانی در تمامی حوزه های اختلالات گفتار و زبان و مشاوره فردی و خانوادگی انجام می گیرد.