۱۹ فروردین ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

کم شنوایی چیست و چه علائمی دارد؟

شنوایی مهم ترین حس در انسان است که گاهی دچار مشکل می شود. گوش با دریافت اصوات اطراف و پردازش آن ها باعث ایجاد حس شنوایی در انسان می شود. اختلال در سیستم شنوایی انسان یا کم شنوایی ، زندگی فرد را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد و حتی باعث انزوا و گوشه گیری می شود.

 

کم شنوایی - مرکز تبسم

در اصل کم شنوایی به مشکل در عملکرد یک یا هر دو گوش و همچنین کم شدن توانایی آن در دریافت اصوات محیطی گفته می شود. این اختلال تقریباً در بین افراد یک جامعه به خصوص در سالمندان امری بسیار شایع است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. کم شنوایی انواع مختلفی دارد و در افراد مختلف متفاوت است. با استفاده از شنوایی سنجی ، نوع و اندازه کم شنوایی به دست می آید.

بطور دقیق تر کم شنوایی می تواند:

  • توانایی فرد در شنیدن صداها را کاهش دهد.
  • موجب کاهش وضوح و شفافیت صدا هنگام گوش دادن به تلویزیون و رادیو شود.
  • هنگام پیگیری مکالمات روزمره در موقیعت های چند نفره و در حضور نویز، باعث شک و تردید و دودلی فرد می شود.
  • هنگامی که فرد قصد دارد در ترافیک و عبور از خیابان فاصله و جهت صداها را تخمین بزند، می تواند باعث مشکلاتی شود.
  • موجب خستگی و کناره گیری فرد از اجتماع می شود.

با توجه به مطالب گفته شده در صورتی که پاسخ شما به هر یک از پرسش های زیر ”بله“ است، بایستی برای ارزیابی شنوایی به یک شنوایی شناس مراجعه فرمایید.

  • آیا اغلب از دیگران درخواست تکرار گفته هایشان را دارید؟
  • آیا به اعتقاد دیگران مشکل کم شنوایی دارید؟
  • آیا هنگام صحبت کردن با تلفن مشکل شنیدن دارید؟
  • آیا صدای تلویزیون یا رادیو را بلندتر از حد معمول می کنید؟
  • آیا صدای دیگران را می شنوید ولی قادر به تشخیص گفتار آن ها نیستید؟
  • آیا در گوش خود صدای زنگ یا وزوز احساس می کنید؟

باید توجه داشته باشید در صورتی که به کم شنوایی اهمیت داده نشود یا برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است منجر به محرومیت شنیداری گردد. محرومیت شنیداری هنگامی مشاهده می شود، که گوش ها و مغز از شنیدن صداها به مدت طولانی محروم می شوند، تا حدی که آن ها شروع به از دست دادن توانایی شان می کنند و دیگر عملکردی مؤثر و کارآمد نخواهند داشت.

میزان (شدت) کم شنوایی ممکن است: ملایم، متوسط ، شدید یا عمیق باشد. شدت کم شنوایی شما به این بستگی دارد که چه مقدار صدا برای شما باید بلند باشد تا شما صدا را کشف کنید.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز شنوایی سنجی اهواز

مرکز تبسم با مدرن ترین تجهیزات ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان آماده پذیرش مراجعین می باشد که در این مرکز خدماتی مثل تجویز انواع سمعک برای نوزادان ، کودکان و بزرگسالان، تنظیم صدای سمعک ، قالب گیری و ساخت قالب سمعک، فروش انواع سمعک داخل گوشی و پشت گوشی همراه با گارانتی سمعک ، فروش سمعک قسطی ، تعویض سمعک قدیمی با جدید، ارائه وسایل جانبی سمعک از جمله وسیله اتصال سمعک به تلویزیون و موبایل ، مشاوره نحوه نگهداری از سمعک ، تعمیر سمعک و رفع سوت کشیدن سمعک ، توانبخشی شنوایی، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل، تنظیم دستگاه کاشت حلزون شنوایی، ارائه وسایل جانبی دستگاه کاشت حلزون و گفتاردرمانی در همه حوزه های اختلالات گفتار و زبان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.