۱۷ دی ۱۴۰۱ 0 دیدگاه

گرفتگی صدا در آلودگی هوا

در این مطلب در ابتدا به توضیح گرفتگی صدا در آلودگی هوا و در ادامه به معرفی مرکز تبسم به عنوان بروزترین مرکز استروبوسکوپی یا عکس رنگی حنجره در اهواز پرداخته می شود.

گرفتگی صدا

آلودگی یک محرک بد برای حنجره و تارهای صوتی می باشد که می‌تواند باعث ایجاد التهاب در حنجره و تارهای صوتی شده و در نهایت منجر به گرفتگی صدا شود.

هر گونه التهابی که در ناحیه حنجره و تارهای صوتی اتفاق می‌افتد، موجب گرفتگی صدا می‌شود. این التهاب و تورم امکان دارد ناشی از بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی باشد. از طرف دیگر دیده شده که آلرژی به علت التهاب و تورم حادث شونده در ناحیه حنجره و تارهای صوتی، می‌تواند موجب گرفتگی صدا شود.

خوشبختانه عمده علت‌های گرفتگی صدا، خوش‌خیم بوده و خود به خود از بین می‌رود و حتی اگر درمانی نیز برای آن ها صورت نگیرد، پس از ۴ روز تا یک هفته از‌ بین‌ خواهد رفت. در صورت لزوم براساس تشخیص و صلاحدید پزشکان امکان دارد معاینات بیشتر و تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی حنجره) نیاز باشد. در صورت خوش‌خیم بودن و از بین رفتن گرفتکی صدا، قاعدتاً دیگر انتظار نداریم که این گرفتگی بیش از ۲ تا ۳ هفته به طول انجامد و در صورت افزایش آن باید حتماً حنجره معاینه شده و عکس از حنجره انجام شود..

گرفتگی صدا را باید همیشه جدی گرفت چرا که می‌تواند به تنهایی اولین علامت سرطان حنجره باشد و به همین علت توصیه اکید می‌شود که در صورت گرفتگی صدا بیش از ۳ هفته‌، حتماً حنجره فرد توسط یک متخصص گوش، گلو و بینی به طور کامل معاینه شده و تصویربرداری حنجره یا استروبوسکوپی حنجره انجام شود.

معرفی مرکز استروبوسکوپی در اهواز

مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز استروبوسکوپی و عکس حنجره در اهواز می باشد که زیر نظر بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت ارزیابی حنجره می باشد. در مرکز تصویربرداری حنجره تبسم اهواز عکس از حنجره و فیلم و گزارش بیمار در همان روز تحویل داده می شود.

حضور تعدادی از بهترین گفتاردرمان اهواز در مرکز تبسم، این مرکز را به مرکز جامعی برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا تبدیل کرده است.