۱۸ اسفند ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور کاشت حلزون شنوایی شدند

دکتر محمد فرهادی در مراسم روز جهانی شنوایی اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۴۷۰ میلیون نفر در دنیا از کم شنوایی ناتوان کننده رنج می‌برند، این رقم تا سال ۲۰۱۳، ۳۶۰ میلیون بود و تا ۲۰۵۰ این تعداد به ۹۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

مرکز تبسم

وی افزود: کهنسالی و افزایش سن یکی از دلایل مهم افزایش ناتوانی شنوایی است.

رئیس هیأت امنای بنیاد بخشش با بیان اینکه افزایش عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرخک، اوریون، سرخجه و مننژیت از دلایل ناتوانی شنوایی است، بیان کرد: استفاده از برخی دارو‌ها و مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌های نابه جا و از همه مهم تر برای جوانان در معرض اصوات بلند قرار گرفتن و استفاده زیاد و نا به جا از وسایل صوتی و تلفن همراه سبب کاهش شنوایی می‌شود.

رئیس هیأت امنای بنیاد بخشش با بیان اینکه این کاهش ارتباط و معاشرت از جمله دلایل کناره گیری از اجتماع و یادگیری است، تصریح کرد: این افراد احساس تنهایی کرده و به اقتصاد خانواده با هزینه‌های تحمیلی آسیب می‌زنند. در افراد مسن‌تر اگر کم شنوایی مورد توجه قرار نگیرد، منجر به زوال شناختی و افزایش خطر افسردگی و حتی زوال عقل می‌شود.
وزیر اسبق علوم با بیان اینکه میزان هزینه‌ای که برای کنترل و درمان شنوایی و ناشنوایی در دنیا هزینه می‌شود ۷۵۰ میلیارد دلار است، گفت: اگر به موقع مشکل شنوایی شناخته و مداخله و درمان شود، ۵۰ درصد در بزرگسالان قابل درمان و کنترل است، در کودکان هم این موضوع تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است.

فرهادی با بیان اینکه غربالگری شنوایی در کشور در سنین مختلف در حال انجام است، گفت: حدود ۱۵ سال است که غربالگری نوزادان در کشور در حال انجام است و سازمان بهزیستی اقدام به انجام این کار می‌کند و غربالگری نوزادان در هفته اول تولد انجام می شود، غربالگری در دوران مدرسه هم در حال انجام است در مورد بزرگسالان هم این ارزیابی شنوایی باید انجام شود که این کار شروع شده تا بدست بیاوریم که چه تعداد افراد نیاز به مداخله و درمان دارند.

وی با بیان اینکه عدم کنترل صدای بلند در محیط شغلی و استفاده از وسایل صوتی به کاهش شنوایی کمک می‌کند، تصریح کرد: ناشنوایی یک معلولیت خاموش است و وقتی که فردی نمی‌شنود، قادر به سخت گفتن هم نیست.

رئیس ه‍یأت امنای بنیاد بخشش با بیان اینکه در ایران کاشت حلزون شنوایی از سال ۷۱ آغاز شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور در حال حاضر کاشت حلزون شنوایی شدند که از نعمت شنوایی برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه مساعدت‌هایی توسط دولت‌های مختلف در زمینه کاشت حلزون انجام شده است، گفت: مجلس محترم هم برای این موضوع اعتبار گذاشت و دولت حمایت کرد و در حال حاضر به جز بیش از هزار نفری که کاندیدای کاشت هستند کسی نیست که از معلولیت شنوایی رنج ببرد.

فرهادی با بیان اینکه کسانی که در سنین مناسب کاشت حلزون شده باشند، در جمع نخبگان جامعه هستند، گفت: برخی از این افراد در حال ورود به دوره‌های تخصصی پزشکی بوده و در مشاغل حساس مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم شنوایی و ناشنوایی توسط وزارت بهداشت شروع شده است، عنوان کرد: سند ملی پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در ایران تدوین می‌شود و دستورالعمل گوش و شنوایی در نظام مراقبت‌های سلامتی هم در برنامه است که در این زمینه برای پزشکان کتابچه‌های آن توزیع شده است و برنامه‌های غربالگری و طراحی و اجرای نظام مراقبت غیرواگیر در حوزه ثبت کم شنوایی و ناشنوایی و اجرای پیمایش‌های مختلف از دیگر برنامه ها است که در این حوزه عملیاتی می‌شود.

منبع: میزان