درمان وزوز گوش

تشخیص درست و درمان صحیح و مؤثر وزوز نیازمند همکاری تنگاتنگ متخصصین مختلف می باشد. 

در مجتمع فوق تخصصی گوش، حلق و بینی و توانبخشی شنوایی و گفتار تبـــــسم درمان تخـــــصصی وزوز گــوش با حضور متخصصین گوش و حلق و بینی (۳ نفر)، دکترای شنوایی شناسی (۲ نفر) کارشناس شنوایی شناسی  (۳ نفر)، روان پزشک (۱ نفر)و  روان شناس  (۲ نفر) صورت می پذیرد.

روش های درمانی وزوز گوش

تحریک الکتریکی از طریق جمجمه (tDCS)

در روش tDCS با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف (حداکثر تا ۲ میلی آمپر) نواحی خاصی از قشر مغز تحریک شده و منجر به بهبود فعالیت آن نواحی می گردد.

در این روش دو الکترود (قطب مثبت و قطب منفی) از طریق یک پد اسفنجی که با محلول رسانا خیس گردیده اند، بر روی سر بیمار قرار داده می شوند. جریان الکتریکی حاصل از الکترودها پس از عبور از نواحی مختلف سر شخص (پوست و استخوان جمجمه) منجر به تحریک و تغییر فعالیت منطقه قشر مغز می گردد.

از جمله کاربردهای روش tDCS می توان به درمان بیماران مبتلا به وزوز، بیش شنوایی، افسردگی، اضطراب، پارکینسون و میگرن اشاره کرد.

تحریک مستقیم جمجمه با جریان الکتریسیته (CES)

در رویکرد CES جریان الکتریکی از طریق الکترودهایی که بر روی گوش فرد مراجعه کننده قرار داده می شود، فعالیت مناطق مختلف قشر مغز را تحت تأثیر قرار می دهد.

امروزه کاربرد CES در درمان اختلالاتی چون وزوز، افسردگی، اضطراب و بی خوابی مورد تأیید قرار گرفته است.

نوروفیدبک

نوروفیدبک (بازخورد عصبی) به معنی آموزش دادن مغز توسط خود مغز است. در حقیقت مغز انسان با بازخوردهایی که از بدن و محیط اطراف خود دریافت می کند، به کنترل و تنظیم کارکردهای مختلف جسمس و روانی و تعامل با محیط می پردازد. در حقیقت دستگاه نوروفیدبک با اطلاعاتی که از امواج مغزی ارائه می دهد، به مغز کمک می کند تا فعالیت ها و عملکرد خود را به شکل مطلوبی تنظیم نماید.

در روش نوروفیدبک الکترودهایی روی سر بیمار قرار داده می شود تا وضعیت امواج مغزی (آلفا، بتا، گاما و دلتا) را مشخص نماید؛ سپس از طریق یک سری تمرین های ذهنی پیشرفته منجر به خود تنظیمی عملکرد مغزی می شود.

کاربرد نوروفیدبک در درمان مبتلایان به مشکلات توجهی، وزوز گوش، اختلالات یادگیری، اضطراب و افسردگی به خوبی نشان داده شده است.

پوشاننده های وزوز گوش

پوشاننده های وزوز در حقیقت دستگاه های مشابه با سمعک ها هستند که اصواتی با پهنای فرکانسی وسیع را در سطوح شدتی پایین ایجاد می کنند و امکان پوشش صدای وزوز بیمار را فراهم می نمایند. همچنین در سمعک های نسل جدید این قابلیت ایجاد شده است که انواع مختلفی از اصوات توسط سمعک در شدت های نسبتاً آهسته و در محدوده فرکانسی متناسب با وزوز گوش برای هر فرد ارائه گردد.

روش بازآموزی وزوز

روش باز آموزی وزوز یا TRT در حقیقت ترکیبی از صدای زمینه شدت پایین با استفاده از دستگاه مخصوص همراه با یک برنامه منظم مشاوره مستقیم می باشد . در این روش به بیمار آموزش داده می شود که با استفاده از کنترل‌ کننده‌های صدا و همچنین شرکت در جلسات آموزشی، هم صدای وزوز گوش و هم اضطراب خود را کنترل نماید.