۲۸ خرداد ۱۴۰۲ 0 دیدگاه

جشن آوای دل نشین به مناسبت هزارمین عمل کاشت حلزون شنوایی در خوزستان

به گزارش وب‌دا خوزستان، صبح امروز شنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ جشن هزارمین عمل کاشت حلزون شنوایی و بیش از یک دهه فعالیت تحت عنوان آوای دلنشین با حضور دکتر نادر صاکی، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهران کریمیان، مدیر کل بهزیستی استان خوزستان، سید غلامعلی جعفری، معاون توانبخشی بهزیستی استان، علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، جمعی از اساتید، مدیران و خانواده‌های دارای فرزند ناشنوا در محل اداره کل بهزیستی استان خوزستان برگزار شد.


دکتر صاکی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه یکهزار کاشت حلزون شنوایی یعنی شاد کردن دل یکهزار خانواده و کم کردن رنج آنها، گفت: خوشبختانه مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان با برخورداری از امکانات مناسب و بسته به عظمت کاری که در حال انجام آن است، به حمایت های گسترده نیاز دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و اداره کل بهزیستی استان خوزستان همیشه مرکز کاشت حلزون را تحت حمایت‌های خود قرار داده‌اند و امیدواریم این مرکز در مسیر پایداری باقی بماند.
صاکی افزود: هدف از برگزاری مراسم جشن کاشت حلزون، اطلاع‌رسانی به خانواده‌هایی است که شاید هنوز از وجود چنین امکاناتی در سطح استان خوزستان بی‌خبر هستند که می‌تواند به آنها خدمات موثری در زمینه شنوایی ارائه دهد.
وی یادآور شد: با توجه به معلولیت ناشنوایی، کاشت حلزون یک عمل موفق به شمار می‌رود و شاید بتوان گفت تنها معلولیتی که قابل درمان است، ناشنوایی می‌باشد.
این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی خاطرنشان کرد: توانمند کردن شخص ناشنوا، شاد کردن خانواده او، کاهش بار هزینه‌های دولتی و دستیابی به موفقیت‌های اجتماعی توسط شحص ناشنوا از عمده اهداف مهم کاشت حلزون شنوایی محسوب می‌شوند.
صاکی عنوان کرد: در تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تست غربالگری شنوایی از بدو تولد در دسترس است که وجود یا عدم وجود شنوایی در کودک را ارزیابی می‌کند. به دنبال آن در سه ماهگی این تست تکرار شده و از همین سه ماهگی، فعالیت توانبخشی برای نوزاد شروع  می‌شود.
وی ادامه داد: پایین‌ترین سنی که تا به حال برای نوزاد، کاشت حلزون انجام شده، سن نه ماهگی است و به عبارتی از نه ماهگی می‌توان عمل جراحی کاشت حلزون را با موفقیت انجام داد.
این عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: عمل کاشت حلزون هر چه زودتر برای نوزاد انجام شود، موفقیت بیشتری به همراه دارد، به عبارتی می‌توان گفت سن طلایی کاشت حلزون زیر ۲ سالگی است.
وی اظهار داشت: هر کاشت حلزون حدود ۱۸ ماه کار درمانی نیاز دارد و طی یک دهه اخیر، تعداد یکهزار کاشت حلزون در استان خوزستان انجام شده است که نیاز به یک تیم قوی توانبخشی و یکصد تا یکصد و پنجاه جلسه آموزشی توانبخشی  دارد.
وی عنوان کرد: پروتز کاشت حلزون تحت حمایت‌های دولتی قرار دارد و به صورت رایگان در اختیار شخص ناشنوا قرار می‌گیرد، عمل کاشت حلزون در بیمارستان‌های دولتی انجام شده و همچنین وجود بنیادهای خیریه تحت عنوان بنیاد بخشش برای حمایت از کودکان ناشنوا، بخشی از حمایت‌ها به شمار می‌روند تا توانمندی را در این گروه از افراد جامعه رقم بزنند.
دکتر نادر صاکی در پایان گفت: لازم است سازمان‌های بیمه‌گر، هرچه سریع‌تر خود را با سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در خصوص حمایت از بیماران نیازمند کاشت حلزون شنوایی، هماهنگ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.