۲۵ آذر ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

مهارت های زندگی (مدیریت استرس، مدیریت هیجان)

مهارت های زندگی - مرکز تبسمسال هاست که در سطح جهانی، آموزش « مهارت های زندگی » اهمیت خاصی یافته و نقش آن در سلامت روانی افراد جوامع بشری مورد تأیید قرار گرفته است.

می دانیم که هر انسانی در زندگی طبیعی خود، با استرس ها و فشارهای بزرگ و کوچک سروکار دارد. این استرس ها درجات و سطوح مختلفی دارند و می توانند از مسائل کوچکی مثل طی کردن مسیر پرترافیک روزانه از خانه به محل کار، یک امتحان سخت، دیر رسیدن به اتوبوس، تا مسائل بزرگ و مهمی مثل ورشکستگی مالی، ازدست دادن یک عزیز، یا وقایع طبیعی ویرانگر و خانمان براندازی چون سیل و زلزله ناشی می شوند. همه این ها میزان رضایت و شادی انسان را تحت تأثیر قرار می دهند و می توانند به سلامت روانی آسیب برسانند.

افرادی از نظر سلامت روانی سالم هستند که به خوبی با زندگی و مشکلات و تغییرات آن کنار بیایند، زندگی خود را به خوبی تحت کنترل داشته باشند، مسئولیت پذیر باشند، با دیگران ارتباط خوب و مناسبی برقرار کنند و به فعالیت های مفید بپردازند.

سازمان بهداشت جهانی، برای به حداقل رساندن این آسیب ها برنامه خاصی را تهیه و تدوین می کند تا در تمام کشورهای جهان به اجرا درآید و سطح بهداشت روان را بالا ببرد و به افراد یاد دهد که در هر موردی چگونه از خود مراقبت کنند. آموزش مهارت های زندگی یکی از این برنامه ها است، تا هرکسی بتواند به کمک آن، چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، رفتارهای بهتر داشته باشد و روابط بهتر با دیگران برقرار کند.

مهارت چیست؟

مهارت یعنی توانایی لازم برای درست انجام دادن یک کار مثلاً مهارت رانندگی، یعنی فردی با آموزش و تمرین یاد گرفته که چگونه یک اتومبیل را براند و … .

با این تعریف، پیداست که سوار شدن بر ارابه زندگی و هدایت آن به سمت منزل و مقصد در مسیری پر پیچ و خم نیز به مهارت هایی نیاز دارد. آیا تا به حال فکر کرده ای که برای داشتن یک زندگی خوب و موفق، به چه توانایی ها و مهارت هایی نیاز دارید و این مهارت های زندگی را چگونه، کی و کجا می توانید فرا بگیرید؟

آیا استعدادهای خود را می شناسید و توانایی شکوفا کردن آن ها را دارید؟ آیا می توانید با آدم های دیگر ارتباط برقرار کنید و رابطه صمیمانه ای داشته باشید؟ آیا می توانید احساسات، آرزوها و خواسته های خود را واضح و روشن بیان کنید؟ آیا می توانید برای زندگی خود تصمیم های درست بگیرید؟ آیا می توانید وقتی دچار هیجان هایی مثل ترس، خشم، خجالت، و یا غم می شوید، با آن ها کنار بیایید و طوری بیانشان کنید که نه به خودتان صدمه بزنی و نه به دیگران؟ و … .

معرفی مهارت های زندگی

این ها همان مهارت های زندگی هستند. سازمان بهداشت جهانی ۱۰ مهارت اصلی را به عنوان مهارت های زندگی معرفی کرده است که عبارتند از:

۱ـ مهارت خودآگاهی

۲ـ مهارت همدلی

۳- مهارت روابط بین فردی

۴- مهارت ارتباط مؤثر

۵- مهارت مدیریت استرس

۶- مهارت مدیریت هیجان

۷- مهارت حل مسئله

۸- مهارت تصمیم گیری

۹- مهارت تفکر خلاق

۱۰- مهارت تفکر انتقادی

آموزش مهارت های زندگی در مرکز تبسم

در بخش مشاوره مرکز تبسم تمامی مهارت های زندگی توسط مجرب ترین مشاورین آموزش داده می شود.