۲۱ اسفند ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

نقش بازی در تربیت کودک و پرورش خلاقیت

بازی یکی از لذت بخش ترین فعالیت های کودک و زمینه ساز بروز توانایی ها و  پرورش خلاقیت کودک است.

در بازی های ابتکاری، کودک ضمن تقلید از بزرگسالان خاطره‌ها و تجارب شخصی خود را به آن می‌افزاید و تصورات خود را با داستان ها و کتاب ها و … ترکیب می‌کند. خلاقیت از پیروی و تقلید آغاز می‌شود و با تمرین و تکرار، در کودک مهارت بوجود می‌آورد. مهارت روح استقلال و اتکا به نفس را در کودک تقویت می‌کند و تفکر انتقادی در او رشد می‌یابد. اغلب کودکان ضمن بازی احساساتی از خود نمایان می‌سازند که در زندگی تکرار آن برایشان غیرممکن است. بازی هم خواسته های کودک را آشکار می‌سازد و هم احساساتش را پرورش می‌دهد. خلاقیت کودک همچنین در تجسس و انتخاب وسایل برای بازی آشکار می‌شود. گفتار ضمن بازی تکامل می‌یابد.

در هر گونه بازی با استفاده از اصول تعلیم و تربیت می‌توان ضمن بازی ها و به ویژه بازی های ابتکاری، خلاقیت را در کودکان پرورش داد.

در جریان بازی نیروهای ذهنی و جسمی کودک یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی رشد می‌یابند. بازی نقش مهمی را در رشد کودک و پرورش خلاقیت ایفا، می‌کند.

کودک از راه بازی می‌تواند به استعدادها، توانائی‌ها، خواست‌ها، ضعف‌ها و نکات مثبت و منفی خود پی ببرد و لذا با شناخت ویژگی‌های خود ساخت شخصیتی خود را تحکیم بخشد.

بازی های مؤثر در پرورش خلاقیت کودکان

در میان اقسام بازی، بازی‌هایی که آفریده خود کودکان است و ما آن‌ها را بازی‌های ابتکاری یا موضوع دار و نقش دار می‌نامیم، اهمیت ویژه‌ای دارند. در این بازی‌ها خردسالان  آنچه را که در محیط زندگی خود از فعالیت بزرگسالان می‌بینند، تقلید می‌کنند. بازی‌های ابتکاری به شخصیت کودک شکل می‌بخشد و از این رو وسیله پردازشی در تربیت او  محسوب می‌شود.

رفتار و حرکات کودکان در بازی همیشه دقیق است. احساسات و تأثرشان حقیقی و صادقانه است. به عنوان نمونه کودک می‌داند که عروسک یک نوع بازیچه است، با وجود این مانند موجودی جاندار دوستش دارد. هنگامی که او در بازی نقش بزرگسالان را ایفاء می‌کند. این تنها یک تقلید ساده نیست، ابتکار و خلاقیت نیز در آن دیده می‌شود و در جهت پرورش خلاقیت گام برمی دارد. کودک از  تجربیات شخصی خود نیز بهره می‌گیرد. ابتکار و خلاقیت کودکان در آفرینش موضوع بازی و در تجسس وسایل جهت عملی ساختن آن‌ها ظاهر می‌گردد. با کمک بازی‌های ابتکاری می‌توان مسائل مهم تربیتی را حل کرد.

معرفی مرکز تبسم به عنوان یکی از بهترین مراکز مشاوره اهواز

مرکز تبسم با حضور بهترین مشاور کودک اهواز و روانشناسان با تجربه، با برگزاری جلسات انفرادی و گروهی ، علاوه بر ارائه مشاورات لازم جهت تربیت کودک و رشد و پرورش کودک در جنبه های مختلف مهارت های اجتماعی ، پرورش خلاقیت و … ، با آموزش گروهی بر مبنای بازی در تلاش است تا مهارت های مختلف کودکان شما را افزایش دهد.