۱۵ آبان ۱۳۹۷ 0 دیدگاه

تصویربرداری از حنجره، استروبوسکوپی و یا عکس رنگی از حنجره در اهواز در چه مراکزی انجام می شود؟

عکس رنگی از حنجره در اهواز - مرکز تبسممطلبی که در ادامه می خوانید ضمن معرفی مرکز استروبوسکوپی و عکس رنگی از حنجره در اهواز ، مطالبی را درباره آسیب های حنجره و لزوم انجام استروبوسکوپی خدمت شما ارائه می دهد.

ابتدا به این نکته اشاره می کنیم که مرکز استروبوسکوپی تبسم یکی از مدرن ترین مراکز عکس رنگی از حنجره در اهواز می باشد که زیر نظر دکتر صاکی فعالیت می نماید. این مرکز تمام روزهای هفته آماده پذیرش بیماران جهت انجام استروبوسکوپی می باشد.

صداسازی

در انسان حنجره مدخل اصلی مجرای تنفسی و عضو تولید کننده صدا می باشد.

برآمدگی بالای نای، حنجره نام دراد. تمام هوایی که وارد شش ها یا ازآن خارج می شود، باید از فضای دریچه مانند حنجره عبور کند.

برای جلوگیری از عبور مایعات، ورود ذرات غذایی و مواد نرم در حین بلع و مکش اجسام خارجی در حین تنفس،مجرای تنفسی اندام های محافظت کننده گوناگونی دارد که مهم ترین آن ها حنجره می باشد.

مشکلات صدا و حنجره

در اهواز هم مثل سایر شهرهای کشور انواع مشکلات حنجره و صدا وجود دارد. سهل انگاری یا بی اعتنایی عامه مردم به مشکلات صدا، تشخیص اولیه بیماری های صدا را با مشکل مواجه می کند. در صورتی که با مراجعه به مراکز عکس رنگی از حنجره در اهواز می توان علت مشکل را متوجه شد و به رفع آن به موقع آن پرداخت.

گرفتگی صدایی که بیش از چند روز ادامه پیدا کند، غالباً از نظر پزشک گوش و حلق و بینی نشانه احتمالی اختلال در حنجره ات و مکن است همین طور هم باشد.

مطالعات جهانی نشان می دهد ۶ تا ۹ درصد از دانش آموزان دبستانی به اختلالات صدا مبتلا هستند و فقط حدود ۱ درصد آنان تحت درمان قرار دارند.

این مطالعات نشان می دهد بیش از ۲۰ درصد معلم ها به دلیل اختلالات صدا، شغل خود را از دست داده اند. به نطر می رسد تدریس جزء مواردی می باشد که بالاترین خطر ابتلا به اختلالات صدا را دارد.

حدود ۷ درصد از کودکان سنین مئرسه به یک اختلال صدای دائمی مبتلا هستند. به علاوه، به نظر می رسد که در بزرگسالان، یعنی حدود ۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال، به طور مداوم نشانه های اختلالات صدا دیده می شود.

همچنین خواننده ها، مداحان و قاریان در معرض آسیب های حنجره هستند.

گرفتگی صدا نشانه کارکرد نادرست تارآواها است که ممکن است با بیماری واقعی حتجره همراه باشد.

انواع مشکلات حنجره

در یک اختلال صدا با منشأ عضوی، گرفتگی صدا ممکن است به دلیل مشکل جسمی باشد؛ مثل چسبندگی تارآواها، ندول های تار صوتی، پولیپ و کیست های حنجره که از ارتعاش طبیعی آن ها جلوگیری می کند. یا گرفتگی صدا در اختلال صدا با منشأ عصبی، که ممکن است به دلیل نامناسب بودن حرکت تارآواها باشد؛ مثلاً یکی از تارآواها فلج باشد. یا گرفتگی صدا در اختلال صدا با منشأ عملکردی، که ممکن است بر اثر استفاده زیاد، ممتد، نادرست و بد از تارآواها، آن ها کاملاً به ارتعاش در نیایند.

ارزیابی مشکلات حنجره

در ارزیابی و تشخیص اختلال صدا، مثلاً در گرفتگی صدا، باید علت اختلال صدا را تشخیص دهیم. با تشخیص علت اختلال صدا می توانیم به طور خاص برای آن چاره ای بیندیشیم و گام های ضروری را برای درمان مشکلات صدا برداریم.

یکی از بهترین راه های ارزیابی دقیق حنجره استروبوسکوپی یا به عبارتی عکس رنگی از حنجره است که مرکز تبسم با مدرن ترین دستگاه های ارزیابی یکی از بهترین مراکز عکس رنگی از حنجره در اهواز می باشد.

توصیه ما اغلب این است که اگر گرفتگی صدای بیمار بخشی از حساسیت یا عفونت شدید بخش فوقانی دستگاه تنفس باشد، بیمار باید در کمتر از یک هفته برای ارزیابی مشکل به پزشک مراجعه کند.

شیوه زندگی و شغل فرد نیز در ایجاد آسیب های حنجره اهمیت دارد. مصرف سیگار، عفونت ها، آلرژی و ریفلاکس زمینه ساز بروز ضایعات تارهای صوتی می باشند.

بهترین فرد برای ارزیابی حنجره و عکس رنگی از حنجره در اهواز

پزشک گوش و حلق و بینی بهترین فردی است که می تواند مشکلات حنجره را ارزیابی کند. پزشک گوش و حلق و بینی غالباً بیمار را به آسیب شناس گفتار و زبان معرفی می کند؛ زیرا آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمان)، با توجه به آموزشی که دیده است، می تواند مشکل صدا، تنفس، صداسازی و طنین را ارزیابی کند و تشخیص دهد.

مرکز تبسم با حضور بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی و داشتن بخش استروبوسکوپی و ارزیابی حنجره یکی از بهترین مرکز عکس رنگی از حنجره در اهواز می باشد.

تأثیر ضایعات حنجره بر صدا

بسیاری از ناهنجاری های عضوی و ساختاری حنجره (مثل سرطان حنجره، گرانولوما یا چسبندگی حنجره) ممکن است تأثیرات شدیدی روی حنجره و به ویژه روی تارآواها داشته باشند و منجر به تغییرات جدی صدا شوند.

بی گمان این موارد نمونه هایی از اختلالات صدا با منشأ عضوی هستند؛ هرچند بیمارانی را دیده ایم که به این قبیل اختلالات عضوی مبتلا بوده اند، با وجود این، اختلالات صدایی خفیفی داشته اند.

اغلب بیماری هایی که باعث افزایش طول و ضخامت تارآواها می شوند، مثل چسبندگی تارآواها، ندول ها یا پولیپ ها، متناسب با اندازه شان و شکل نامنظم لبه های تارآواها، ارتعاش مناسب تارآواها را غیرممکن می کنند.

برآمدگی های روی تارآواها مثل ندول ها و پولیپ ها، مانع از نزدیک شدن لبه های تارآواها به یکدیگر می شود و اغلب در محل نزدیک شدن تارآواها، در دو طرف برآمدگی، فضاهای باز ایجاد می کند. هر مانعی در نزدیک شدن لبه های تارآواها به یکدیگر، معمولاً باعث درجه ای از گرفتگی صدا و تلف شدن هوای بازدم می شود.

در بیشتر افراد مبتلا به اشکالات صدا، به جای اینکه این مشکلات نتیجه ضایعات حنجره یا عصبی باشند، نتیجه این هستند که ناهنجاری های ظریفی در فیزیولوژی حنجره و سازوکار آن وجود دارد، شیوه نزدیک شدن تارآواها به یکدیگر نادرست است، در تارآوها، در وضعیت زبان، یا در تنگی حلق سفتی بیش از اندازه ای وجود دارد.

تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) می تواند تا حد زیادی در تشخیص افتراقی و کمک به رفع مشکلات صدا مفید باشد.