۹ شهریور ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

ارزیابی تعادل کودکان

در این مطلب به اختلال تعادل کودکان ، علل و روش های ارزیابی آن پرداخته می شود.

تعادل کودکان - مرکز تبسم

برای همه ما اولین نگرش به گوش تداعی کننده حس شنوایی است؛ اما در واقع گوش ها علاوه بر نقش اصلیشان که شنیدن صداهای محیطی است، نقشی اساسی در تشخیص موقعیت سر و بدن دارند و از این طریق به ما برای حفظ تعادل کمک می کنند. این بخش از وظیفه گوش مربوط به سیستم وستیبولار (سیستم تعادل) گوش می باشد.

بیماری های سیستم وستیبولار (سیستم تعادلی گوش) اغلب موجب سرگیجه و عدم تعادل می شوند و با حالت تهوع و استفراغ همراه می باشند.

شیوع اختلالات وستیبولار یا تعادل کودکان کمتر از بزرگسالان است؛ با این حال، کودکان به طور بالقوه می توانند اختلالاتی مشابه بزرگسالان داشته باشند و این امر می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد.

علت اختلال سیستم وستیبولار و عدم تعادل کودکان

• تقریباً ۸۰٪ کودکان از سرگیجه شکایت دارند.
  • شایع ترین علت سرگیجه در کودکان عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) مزمن و سرگیجه های میگرنی می باشد.

ارزیابی سیستم وستیبولار و تعادل کودکان

تاریخچه گیری کامل

علل مختلفی برای ایجاد بیماری‌های سرگیجه و تعادل کودکان وجود دارد؛ از این رو ارزیابی سیستم وستیبولار را باید با یک تاریخچه‌گیری کامل آغاز کنیم. تاریخچه‌گیری از بیمار می‌تواند اطلاعات با ارزشی در مورد منشأ بیماری به ما بدهد و حتی باعث شناسایی موقعیت‌ها و شرایط خاص ایجاد کننده علائم ‌شود که این موضوع، امکان انتخاب آزمون و توانبخشی مناسب بیمار را فراهم می کند.

اختلالات وستیبولار به آسانی در کودکان تشخیص داده نمی شود؛ چرا که کودکان نمی توانند علائمشان را به خوبی توصیف کنند.

معاینات کلینیکی

معاینات کلینیکی اختلالات تعادل کودکان شامل ارزیابی های زیر می باشد:

• آزمون حرکات چشمی
  • تست رومبرگ
  • تست Step
  • آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه

تست های تشخیصی

با توجه به نتایج تاریخچه گیری و معاینات کلینیکی و همچنین شرایط و میزان همکاری کودک، مناسب ترین تست از مجموعه تست های ارزیابی سیستم وستیبولار و تعادل کودکان ، برای کودک در نظر گرفته و انجام می شود.

تست های بررسی سرگیجه شامل موارد زیر می باشد:

• آزمون VNG
  • آزمون Vhit
  • آزمون Caloric
  • آزمون Vemp
  • آزمون ECogh

توانبخشی اختلالات تعادل کودکان

با در نظر گرفتن نتایج آزمون ها و مشخص شدن مشکل کودک، مناسب ترین رویکرد توانبخشی برای درمان سرگیجه و مشکل تعادلی او انجام می شود.

معرفی مرکز تبسم به عنوان مرکز جامع ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل

مرکز تبسم با داشتن کامل ترین و بروزترین تجهیزات ارزیابی سیستم تعادل و با حضور مجرب ترین پرسنل، به عنوان مرکز جامع ارزیابی و درمان سرگیجه و عدم تعادل در اهواز شناخته شده است. در این مرکز تمامی آزمون های سرگیجه و عدم تعادل انجام می پذیرد.