۱۰ مهر ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

برنامه های مرکز تبسم در هفته جهانی ناشنوایان و کم شنوایان

هر سال ۸ مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان ( روز جهانی ناشنوایی ) گرامی داشته می شود.

این امر در صورتی که شکل عملی به خود بگیرد ارزشی دو چندان پیدا خواهد کرد. اما چه نکاتی و توسط چه کسانی باید مورد توجه قرار گیرد؟

در این امر متخصصان شامل شنوایی شناسان، گفتاردرمان ها، پزشکان گوش و حلق و بینی، پزشکان اطفال، روانپزشکان، روانشناسان و بسیاری از تخصص های دیگر می توانند نقش ایفا کنند. گروه دیگر رسانه و سازمان های دارای رسانه هستند.

جامعه ناشنوایان و افراد با آسیب شنوایی نیز بخش مهمی از این مجموعه هستند؛ البته نمی توان نقش سایر نهادهای فرهنگی را نیز نادیده گرفت. اما اگر واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم، در حال حاضر توجه نهادهای فرهنگی به این موضوع مهم معطوف نیست.

حال نقش مجموعه های ذکر شده، در این بی توجهی ها چیست؟ جواب ساده و کوتاه آگاهی بخشی است!

سؤالی که بعد پیش می آید این است که از چه طریقی؟ و جواب ساده تر این که از هر راهی و هر روشی!

پس آگاهی دادن درباره ناشنوایی یا روز جهانی ناشنوایی به عنوان یک قدم و یک موقعیت برای ایجاد حساسیت به منظور جلب توجه نهادهای مسئول می تواند مؤثر و مفید باشد. توجهی که می تواند حضور افراد ناشنوا را در جامعه تسهیل کند، می تواند ارائه خدمات ویژه به آن ها را افزایش دهد تا از حق عادلانه خود در جامعه بهره مند شوند.

ما نیز در مرکز تبسم به پاس این روز بزرگ تمام تلاش خود را برای بهتر دیده شدن ناشنوایی توسط افراد جامعه به کار می بندیم و هم صدا با همه افراد با آسیب شنوایی در هفته جهانی ناشنوایان برنامه هایی را ساماندهی کردیم که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

بازدید معاونت توانبخشی بهزیستی استان خوزستان از مرکز تبسم

هفته جهانی کم شنوایان - مرکز تبسم

همزمان با روز جهانی ناشنوایان جناب آقای جعفری، معاونت محترم توانبخشی بهزیستی استان خوزستان با حضور در مرکز تبسم، ضمن انجام تبادل نظر در جلسه مشترک با مدیر و مسئول فنی مرکز، بر لزوم تلاش همه جانبه برای ارائه خدمت به این قشر از جامعه تأکید کردند.

سپس با حضور در جمع خانواده ها و کودکان، از نزدیک انجام فعالیت ها را مشاهده نمودند و صحبت های کارشناسان و خانواده ها را در زمینه های مختلف شنیدند و ضمن تشکر از تیم تبسم برای ایجاد بستری آرام برای خانواده ها، بر لزوم درک شرایط خانواده ها و مشکلات آن ها تأکید کردند.

جلسه مسئول فنی مرکز تبسم با کارشناسان مرکز

در راستای انجام برنامه های هفته جهانی ناشنوایان و با هدف تأکید بر مداخله زودهنگام، مسئول فنی مرکز تبسم با کارشناسان مرکز به مرور جدیدترین رویکردها در زمینه مداخله زودهنگام پرداخت. در این جلسه همچنین اصول برنامه FCEI جهت ایجاد آگاهی تبیین گردید و به نقش مهم خانواده در مسیر درمان تأکید شد.

اولین دیدار پس از مدرسه

مرکز تبسم با درک این موضوع که کودکان دچار آسیب شنوایی و خانواده های آن ها در بدو ورود به مدرسه با مشکلاتی رو به رو می شوند، یک هفته پس از آغاز مدرسه با مادران این کودکان جلسات مشترکی برگزار نمود. بروشورهای آگاهی دهنده و کتاب هایی برای معلمان و مدیران مدارس با موضوع کاشت حلزون و سمعک نیز به خانواده ها تحویل داده شد. سپس به مرور مشکلات اتفاق افتاده و راهکار به صورت فرد به فرد پرداخته شد.

همچنین مشاورات عمومی برای نحوه تعامل کودک با معلم و همکلاسی ها به خانواده ها ارائه گردید.